Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Januari 26, 2010

Kerajaan Kelantan perlu utamakan rakyat

SHAH ALAM - Kerajaan Kelantan perlu utamakan kepentingan rakyat sebelum bertindak menolak sebarang rundingan mengenai pemberian wang ihsan dengan Kerajaan Pusat.

Penganalisis politik, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain berkata, penolakan itu akan merugikan rakyat, sekali gus menafikan hak rakyat untuk menikmati pembangunan dan kehidupan selesa melalui pemberian wang ihsan.

Menurutnya, ia juga merugikan Kerajaan Negeri jika tidak mahu berunding dan menyuarakan pandangan mengenai wang ihsan dalam jawatankuasa tersebut.

“Seharusnya dalam jangka masa pendek, Kelantan perlu menerima wang itu secara terbuka bagi menyediakan kemudahan lebih baik kepada rakyat.

“Selepas itu, mereka boleh mengadakan rundingan royalti minyak secara muhibah bersama Kerajaan Pusat,” katanya kepada Sinar Harian semalam

Beliau mengulas tindakan Kerajaan Negeri Kelantan menolak tawaran yang dikemukakan Kerajaan Pusat untuk melantik wakil Kerajaan Kelantan dalam jawatankuasa pembangunan wang ihsan yang akan ditubuhkan dalam masa terdekat.

Tujuan dijemput dalam jawatankuasa itu bagi memberi ruang wakil Kerajaan Negeri untuk terbabit sama dalam perbincangan selain memberi pandangan mengenai tindakan yang perlu dilakukan dengan wang ihsan yang disalurkan nanti.

Berikutan itu, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dilaporkan berkata, beliau sama sekali tidak akan menerima sebarang rundingan mengenai pemberian wang ihsan malah akan menyebarkan kepada rakyat bahawa Kerajaan Pusat mencuri harta Kerajaan Negeri.

Sinar Harian. 26 Jan. 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..