Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Sabtu, Januari 30, 2010

‘Selesai di mahkamah’

Oleh THOMAS CHONG
SEPANG 29 Jan. – Isu tuntutan royalti petroleum oleh kerajaan Kelantan perlu diselesaikan menerusi saluran undang-undang di mahkamah dan bukannya melalui ceramah di stadium.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mengingatkan pihak berkenaan supaya tidak mempolitikkan isu tersebut.

‘‘Bagi sesetengah orang yang lupa asal-usul, mereka terus memberi ceramah dan membangkitkan isu yang bukan-bukan.

‘‘Ia mudah untuk menjadi wira dengan menyampaikan sesuatu tetapi ia mesti berasaskan undang-undang serta fakta nyata dari segi pemilikan hak antarabangsa dan negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan butik terbaru Karyaneka di bangunan satelit Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini. Turut hadir pada majlis itu, Pengerusi Perbadanan Kraftangan Malaysia, Datuk Zakiah Ahmad dan Ketua Pengarah Perbadanan Kraftangan Malaysia, Mohd. Kamil Mohd. Ali.

Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) dilaporkan telah mengadakan ceramah tuntutan royalti minyak oleh kerajaan Kelantan di sebuah stadium di Kota Bharu semalam.

Ceramah tersebut turut dihadiri Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang dilaporkan menyokong kerajaan Kelantan untuk menerima royalti berbanding wang ihsan.

Rais berkata, sumber alam yang ditemui melebihi tiga batu nautika dari pesisir pantai adalah hak antarabangsa negara.

"Selain itu apa-apa yang dituntut juga mesti berasaskan kepada penemuan minyak".

"Jika minyak tidak ada, maka tidak ada apa yang boleh diberi,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..