Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, November 05, 2013

Allah menguji lagi

9 Zulhijjah 1434 hijriah sekali lagi Allah menguji kami sekeluarga. Kali ini keadaan ibu semakin merunsingkan. Kencing manisnya membawa kesan yang cukup mendebarkan apabila ibu jari kakinya membengkak dan menggelembung. Sehari sebelum itu kawe bawa ibu ke Klinik Kesihatan Pengkalan Chepa, untuk pemeriksaan biasa. Di sini doktor mengesyorkan ibu dibawa ke hospital untuk pemeriksaan lanjut. Tapi ibu tak mahu kerana takut untuk berada di wad sekali lagi. Kami pulang.

Esoknya ibu jari kakinya lagi membesar. Kami sekeluarga mengambil keputusan untuk membawa ke hospital. Jadinya malam 10 Zulhijjah kami bermalam sekali lagi di Hospital Raja Perempuan Zainab II. Yang membuatkan kami tersentap apabila doktor memberi keputusan untuk memotong ibu jari yang buruk itu atas alasan takut kumannya merebak. Sekali lagi kami bermesyuarat bagaimana untuk mengelakkan "potong-memotong ini". Akhirnya kami menerima satu jalan altenatif. Dan proses membawa ibu bermula pada Khamis, 17 Oktober.


Sebelum itu, di HPRZ II ada ceritanya yang tersendiri...
Malam Raya Haji ibu dimasukkan ke wad kecemasan. Malam ini juga ibu dimasukan ke wad Otopedik (wad tulang). Ibu jarinya dibelah dari atas.


Sehari selepas itu pihak hospital beria-ia untuk memotong ibu kaki yang rosak itu. Belumpun kami bersetuju dan menandatangan dokumen, pihak hospital telah menyuruh ibu berpuasa untuk melakukan pembedahan. Tapi ibu berpuasa sekejap saja.

Dalam mencari altenatif ada tiga pilihan kami. Pertama untuk mencuba rawatan di Hospital Pakar Perdana, atau kedua di Kota Bharu Medical Center (KBMC). Pilihan ketiga adalah di sebuah klinik swasta di Kuala Terengganu. Dipendekan cerita pilihan kami adalah di Kuala Terengganu, Klinik Mohd. Ramly. Mengikut testimoninya, Doktor Ramly memang pakar dalam rawatan kencing manis dan luka-luka.

Ayah (baju putih, duduk) dan abang-abang (berdiri, baju biru tua dan muda) serta waris pesakit (duduk). Mereka (baju kuning & hitam) berkongsi cerita tentang "kehebatan" doktor Ramly dalam merawat luka yang kritikal. 
Disebabkan 17 Oktober itu ibu keluar wad lebih kurang jam 3:00 petang, maka kami membatalkan untuk terus ke Kuala Terengganu. Akhirnya keputusan diambil, hari Sabtu kami akan bergerak. 19 Oktober 2013 kami sampai ke Kuala Terengganu lebih kurang hampir tengah hari. Di sini katanya Doktor Ramly, beliau akan iktiar yang terbaik. Katanya lagi, sekiranya takda peluang untuk sembuh dia akan kata takda peluang. Tapi untuk kes ini peluangnya masih ada antara 40 %. Perbelanjaan rawatan ini agak mahal. Tapi kamu telah bersedia kerana testimoni bekas pesakitnya telah memberi tahu awal-awal.
Menunggu giliran

Ada perubahan. Dengan izin Allah. Dalam 10 hari lagi kami akan datang sekali lagi untuk rawatan susulan.  Cuma, ada suatu cerita yang mengejutkan kami apabila Doktor Ramly meninggal dunia pada awal pagi Jumaat, 25 Oktober akibat kemalangan. Sungguh tak disangka, takdir Allah adalah segala-galanya.

Setelah dua minggu lebih barulah kliniknya dibuka semula. 3 November kami membawa ibu ke Kuala Terengganu sekali lagi. Kali ini anak Allahyarham Doktor Ramly yang meneruskan profesyen ayahnya. Sebelum pulang sempat doktor (lupa namanya) berpesan berhati-hati di jalan raya.

Hari ini, keadaan ibu makin stabil. Untuk sembuh sepenuhnya ia mengambil masa. Cuma ada persoalan dan kemusyukilan dalam diri ..


Di hospital kerajaan (atau yang lebih tepat sebenarnya hospital awam)pihak doktor beria-ria mengatakan "kena potong". Tiada iktiar lain. Di klinik swasta sebaliknya. Mengikut cerita pesakit-pesakit Allahyarham Doktor Ramly ayat sama yang mereka dengar dan diperdengarkan adalah "potong" adalah cara terbaik untuk mengelakan kuman tersebar. Keliru juga.. Atau klinik mahupun hospital swasta hanya memberi impian dan harapan palsu? Oooo kalau palsu mengapa Klinik Doktor  Mohd Ramly (salah satu contoh) memberi harapan yang baik?..
.......

Kisah lalu cerita ibu ... Ujian Allah datang lagi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..