Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Februari 02, 2010

Cerita Bola: Wujud "Diskriminasi" media terhadap pasukan Kelantan?

Assamualaikum, salam sejahtera. Kawe ada catatan yang agak panjang untuk dinyatakan dalam ruang ini. Demo setuju atau tidak jika kawe katakan media Malaysia seolah-olah ada "diskriminasi' terhadap pasukan Kelantan? Mungkin penyataan ini akan menimbulkan polikmik atau rasa tidak puas hati di kalangan kita. Namun itu yang kawe lihat dan perhatikan.

Sebelum kawe memperlihatkan "diskrimisnasi" ini, kawe ingin mengajak kita imbas kembali detik peningkatan pasukan Kelantan pada era milenium. Tahun 2000 semasa Kelantan di bawah bimbingan K.Rajagopal, Kelantan menampakkan potensi dalam kancah bola sepak tempatan. Waktu itu kita ada Fatrorozi Razi (Bala Conde), Tengku Hazman Raja Hassan, Che Hisyamuddin, Shahrizan (penjaga gol), dan pemain-pemain lain. Waktu itu Kelantan dikatakan pasukan pilihan. Kelantan berjaya menempatkan diri ke tiga tempat terbaik dalam saingan liga. Waku itu juga kalau tidak silap kawe ketiga-tiga Negeri Pantai Timur menguasai liga. Penghunjung kancah akhirnya Kelantan tidak juga berjaya membawa apa-apa piala untuk penyokong-penyokong. Kelantan tewas kepada Terengganu pada peringakat separuh akhir Piala Malaysia. Dan tahun 2009 satu lagi detik manis Kelantan yang semua peminat bola sepak Malaysia mengetahuinya.

Sedar atau tidak, Kelantan pada waktu itu (2000) sehinggalah 2009 tidak mendapat tempat yang istmewa sepertimana pasukan-pasukan lain di Malaysia? Kawe ambil contoh pasukan Selangor, Kedah dan Negeri Sembilan. Pasukan Selangor sentiasa mendapat perhatian dari mana-mana media. Setiap kemenangan, seri, malah kalau kalah sekalipun akan sentiasa mendapat perhatian media. Begitu juga dengan Kedah. Setelah Kedah berjaya menggondol tiga piala pada 2 tahun lalu, media sentiasa mengangkat Kedah. Tahun lepas misalnya, liputan terhadap Kedah sentiasa sahaja ada, sama ada menang, seri, kalah atau apa sahaja. Negeri Sembilan pula mendapat perhatian setelah menjuarai Piala Malaysia 2009.

Bukan tidak ada liputan terhadap Kelantan, ada liputannya, cuma kawe rasa ia kurang jika dibandingkan dengan pasukan-pasukan lain. Kelantan sebenarnya bernasib baik kerana mempunyai penyokong yang ramai. Itu sahaja sebagai penyebab kepada media untuk mengambil sedikit perhatian kepada pasukan Kelantan. Ditambah pula dengan pencapaian pemain-pemain.

Sahabat ku, cuba demo semua perhatikan: bermulanya liga (9 Jan. 2010) sehinggalah hari ini (31 Jan. 2010) pasukan mana yan sering mendapat liputan dari media. Cuba tengok-tengok TV, mahupun surat khabar, pasukan mana yang menjadi "cover story" dalam sudut sukan..

Perhatikan... Jika ada kekacauan yang melibatkan penyokong Kelantan barulah ada liputan. Contoh, peristiwa April 2009 (ketika lawan Negeri Sembilan), Final 2009, dan lain-lain lagi. Final 2009 kalau tidak silap lebih seminggu menjadi topik perbualan sukan (mengenai gelagat penyokong).

Perlawanan akhir Puncak Piala Raja-raja Melayu yang melibatkan Perlis vs Kedah ada juga insiden yang tidak sepatutnya. Penyokong Kedah ada yang meluru masuk ke padang pada waku itu. Waktu itu, dan selepas itu, ada atau tidak liputan insiden penyokong Kedah s Perlis? Ada...tetapi hanya seketika. Namun yang pedihnya, ada media yang menyatakan gelagat penyokong yang berkelakuan buruk pada malam itu (final Perlis s Kedah) tidak ubah seperti penyokong Kelantan. Emh..dikaitkan juga dengan penyokong kelantan.

Sahabat, setakat ini dulu untuk kali ini. Jika ada kesempatan kawe sambung. Dan kepada mana-mana sahabat atau mana-mana pihak yang terlibat dengan media di Malaysia, kawe (saya) memohon maaf andai kata catatan kawe ini mengungdang rasa tidak puas hati di kalangan sahabat. Jika salah tolong perbetulkan. Kepada sahabat-sahabat ku penyokong Pasukan Pahlawan Merah, kawe arap demo buleh terimo pandege kawe ni deh. Sekadar pandange jah ni. Kalu telebih ko, tekure ko, kawe mitok maah..

Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..