Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Februari 02, 2010

(Isu Palestin) Pegawai cuma diberi teguran


GAMBAR fail menunjukkan asap menjulang akibat serangan tentera Israel di pinggir Gaza dalam pada 8 Januari 2009.


BAITULMAQDIS - Tentera Israel memberi teguran terhadap dua pegawai kanannya kerana bertindak menggunakan peluru yang mengandungi fosforus putih di kawasan berpenduduk padat berhampiran kawasan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semasa Perang Gaza pada tahun lalu, kata pihak tentera semalam.

Dalam satu jawapan rasmi kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon pada Jumaat lepas bagi menjawab kecaman berhubung kekejaman tentera Yahudi sepanjang perang 22 hari itu, Israel menyatakan, seorang pegawai tentera berpangkat brigedier jeneral dan kolonel telah dikenakan tindakan disiplin setelah pihak tentera melakukan siasatan dalaman.

"Siasatan dalaman mendapati semasa operasi ketenteraan di Tel El Hawa, Gaza dilancarkan, tentera Israel membedil beberapa peluru meriam sekali gus melanggar peraturan peperangan yang melarang peluru meriam ditembak ke kawasan yang padat dengan penduduk," kata kenyataan itu.

"Dua pegawai tentera berkenaan yang didedahkan oleh media Israel sebagai Brigedier Jeneral Eyal Eisenberg dan Kolonel Ilan Malka didapati bersalah kerana 'melangkaui kuasa dengan cara yang boleh mengancam nyawa orang lain'," tambahnya.

Seorang jurucakap tentera berkata, kedua-duanya diberi teguran yang tercatat dalam fail peribadi mereka.

"Mereka dihukum kerana membedil kawasan yang sarat dengan penduduk dan bukan kerana menggunakan peluru fosforus," katanya.

Insiden tersebut berlaku pada 15 Januari 2009 apabila tentera Israel membedil peluru fosforus ke pekarangan ibu pejabat agensi PBB untuk pelarian Palestin (UNRWA) di Gaza.

Undang-undang antarabangsa melarang penggunaan peluru fosforus di kawasan awam kerana ia boleh menyebabkan mangsa melecur teruk. - AFP

Kosmo! 2 Feb. 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..