Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Rabu, Februari 03, 2010

Saranan Najib wajar disahut rakyat: Ahli akademik

SHAH ALAM –Ahli akademik menyifatkan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewajarnya disahut walaupun ada yang menganggap negara ini berada di persimpangan perpaduan rakyat.

Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Dr Sivamurugan Pandian berkata, rakyat tidak seharusnya berpecah sebaliknya perlu bersatu padu untuk membendung cubaan liar yang menggugat keharmonian negara.

“Insiden yang berlaku baru-baru ini sepatutnya mematangkan masyarakat untuk menghormati, memahami dan menerima kedudukan demografi negara ini yang terdiri dari pelbagai etnik.

“Jika ini dilakukan oleh semua masyarakat semestinya cubaan gugat keharmonian negara dapat dielakkan malah negara kita akan bertambah kuat berikutannya wujudnya perpaduan kaum,”katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.:

Menurutnya, perlembagaan harus diiktiraf sebagai asas yang mempertahankan kedudukan keseluruhan masyarakat tanpa memilih.

“Ini bererti semua berhak menggunakan perlembagaan. jika mereka selesa dengan sesuatu perkara yang ada di dalamnya,”katanya.:

Di Sivamurugan berkata,pendekatan itu adalah yang terbaik untuk meningkatkan tahap penerimaan masyarakat untuk terus bersatu bukan sebagai penghalang di sesebuah negara.:

Beliau berkata, dalam membendung masalah ini dari terus berlaku untuk masa akan datang semua pihak harus memainkan termasuklah keluar, media, pemimpin politik, sekolah rakan dan agensi kerajaan.

“Mereka sepatutnya mengadakan aktiviti dan program yang boleh memperkukuhkan perpaduan.

“Dialog secara tertutup perlu dilaksanakan secara berterusan dan bukan bermusim dalam meningkatkan pemahaman kepelbagaian agama dan etnik. Perkara ini boleh dimulakan antara pemimpin agama dan politik,”katanya.

Sementara itu, Pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Nik Maheran Nik Muhammad berkata, meskipun ada jenayah yang cuba memporak-perandakan negara, tidak sepatutnya rakyat berpecah tetapi perlu bersatu.

“Masyarakat perlu mematuhi gesaan dan saraan Najib kerana ia mampu mengembalikan keharmonian negara yang semakin dilihat tercalar berikutan insiden melibatkan beberapa serangan terhadap rumah ibadat baru-baru ini,”katanya.

Sinar Harian 3 fb. 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..