Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, November 17, 2009

Cerita Bola: Apalah Nasib

Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) menerima satu lagi "anugerah" daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). Anugerah berbentuk denda itu diterjemahkan dalam nilai RM50,000. KAFA didenda kerana kekacauan yang ditimbulkan oleh penyokong setianya pada perlawanan akhir Piala Malaysia pada 7 November 2009. Penyokong Kelantan yang melebihi 60,000 orang pada malam tersebut menjadikan Stadium Nasional Bukit Jalil mangsa selepas Kelantan tewas kepada Negeri Sembilan, 3-1. Ekoran kejadian itu penyokong Kelantan sekali lagi "dicop" sebagai "holigen" Malaysia. Pelbagai pihak menyalahkan penyokong yang dikatakan tidak bertamadun Namun, tidak siapa pernah cuba "memahami" mengapa kejadian itu berlaku.


Kini semakin bertambahlah koleksi label negatif yang diberikan kepada penyokong Kelantan. Sebagai rakyat Kelantan, kadang-kala terasa juga dengan label yang diberikan, namun apakan daya itulah realitinya. Tetapi terfikirkah anda semua bahawa ini bukan menggambarkan keseluruhan rakyat Kelantan bersifat demikian.Satu lagi persoalan terfikirkah kita sebab musabab perkara ini terjadi? Kini tumpuan kita hanya kepada kebiadaban penyokong. Tumpuan ke arah kekalahan Kelantan dilenyapkan.


Pengorbanan peminat Kelantan adalah yang terbaik tahun ini. Sehari sebelum perlawanan akhir hujan turun tanpa henti. Perjalanan ke Kuala Lumpur sudah pasti merbahaya. Namun demi permain dan maruah bola sepak penyokong gagahkan juga untuk ke sana. Anak dan isteri ada yg ditinggalan untuk seketika. Begitu juga yang bekerja. Bagi kakitangan kerajaan tidak menjadi masalah kerana Sabtu adalah adalah cuti am di Kelantan, tambahan pula kerajaan negeri mengisytiharkan Ahad adalah cuti peristiwa. Cuti khas diberi tanda sokongan kerajaan negeri. Ini juga untuk keselamatan peminat yang bertandang ke Kuala lumpur. Andai kata Ahad itu adalah hari bekerja sudah pasti perjalanan pulang dari Kuala Lumpur - Kelantan mengundang bahaya.


Wang ringgit usah diperkatakan. Sudah pasti beratus-ratus wang dihabiskan semata-mata untuk menonton perlawanan tersebut. Apa yang lebih menarik, stadium Bukit Jalil dipenuhi peminat yang ingin mendapatkan tiket. Beratur panjang tidak melemahkan semangat. Tiket buka mudah nak dapat. Berebut-rebut seperti perlarian yang ingin mendapatkan bantuan kemanusiaan.


Namun akhirnya, kecewa yang datang. Permainan yang menarik diharapkan rupa-rupanya tidak ubah seperti pelajar sekolah yang baru mendapat bola. Seperti sukaneka tahunan. Musnah impian. Kekalahan bukan faktor utama merusuh, tetapi corak permainan itu adalah puncanya. Akhirya, penyokong yang menderita. Pemain tidak mengapa, gaji dibayar, modal tidak perlu dikeluarkan. Tetapi bagi penyokong, impian tinggal impian. Tiket yang dibeli tidak berbaloi sama sekali.


Dan kini, penyokong yang menerima impak. Inilah nasib penyokong. Kalah perlawanan, duit habis, impian musnah. Apalah nasib..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..