Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Khamis, Disember 30, 2010

Cerita bola: Wan Jamak puji skuad terbaik

Menurut Wan Jamak, ini merupakan antara skuad kebangsaan terbaik yang pernah dilahirkan dan beliau yakin skuad kali ini mampu menghadiahkan lebih banyak kejayaan pada masa hadapan.
Pada pertemuan tersebut, para pemain Malaysia beraksi dengan baik sebagai satu pasukan sehingga dapat menyekat kemaraan pemain Indonesia daripada menjaringkan lebih banyak gol.
"Dalam perlawanan ini kita melihat pemain lawan menyerang bertali arus tetapi pertahanan kita kental sebagai satu unit sehingga menyukarkan lawan menjaringkan gol.
"Bagi saya, penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat adalah pemain terbaik pada perlawanan itu kerana menyelamatkan beberapa cubaan bahaya termasuk sepakan penalti," katanya ketika dihubungiKosmo! semalam.
Wan Jamak merupakan jurulatih yang pernah membawa skuad Malaysia melangkah ke perlawanan akhir kejohanan itu pada tahun 1996, namun mereka tewas kepada Thailand.
Ujarnya lagi, jaringan cantik daripada penyerang sensasi negara, Mohd. Shafee Mohd. Sali telah menaikkan semangat para pemain negara kerana Malaysia ketika itu jarang menguji pertahanan lawan.
"Jaringan itu juga menyebabkan para pemain Indonesia seolah-olah putus harapan kerana sedar mereka perlu membolosi kubu skuad negara sebanyak lima kali.
"Keampuhan benteng negara yang dibantu kecemerlangan Khairul merupakan faktor utama kemenangan Malaysia," ujarnya.
Mengulas mengenai perbandingan skuad negara yang dibimbing beliau dahulu berbanding skuad tersebut, Wan Jamak berkata, jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal mempunyai banyak pilihan pemain yang berkualiti.
"Rajagopal juga diberi masa yang lama membimbing pasukan kebangsaan, sekali gus membuatkan beliau dapat memahami setiap pemain sekali gus dapat membentuk skuad yang mantap.
"Beliau juga mempunyai ramai pemain muda yang berpotensi dan ini memudahkan beliau mengatur strategi atau mengisi kekosongan sekiranya ada pemain yang tidak dapat beraksi," jelasnya.
Tambahnya lagi, skuad negara mempunyai masa depan yang cerah kerana ia dibarisi pemain muda tetapi sudah menunjukkan potensi menjadi sebuah pasukan yang boleh digeruni.
"Saya percaya jika kita berusaha lebih keras lagi tidak mustahil pasukan negara mampu meraih lebih banyak kejayaan di peringkat antarabangsa.
"Tahniah kepada Rajagobal dan semua pemain serta pegawai skuad kebangsaan negara kerana berjaya mengembalikan kegemilangan sukan bola sepak Malaysia," ujar Wan Jamak.

Badi 14 tahun berakhir



Pemain Malaysia, Safee Sali (kanan) meraikan bersama rakan sepasukan, S. Kunanlan (tengah) dan Safiq Rahim selepas menjaringkan gol sewaktu menentang Indonesia pada perlawanan akhir Piala Suzuki AFF 2010 di Jakarta, malam tadi. – REUTERS
JAKARTA – Sejarah tercipta di bumi Stadium Gelora Bung Karno, buat pertama kali dalam sejarah penganjuran Piala Suzuki AFF 2010 apabila Malaysia menjadi juara walaupun tewas 1-2 kepada Indonesia dalam perlawanan akhir kedua untuk meraih kemenangan melalui agregat 4-2, semalam.

Bertambah manis anak didik K. Rajagobal berjaya melakukannya di hadapan 95,000 penyokong fanatik Indonesia yang terpaksa menelan kepahitan bahawa Malaysia lebih berhak merangkul kejuaraan edisi kelapan Piala Suzuki.

Ternyata bekalan 3-0 yang dibawa dari Stadium Nasional Bukit Jalil, Ahad lalu cukup membantu kerana gol di tempat lawan yang dijaringkan oleh Safee Sali menjadi faktor penting mematahkan api perjuangan Indonesia yang mahu mencipta jaringan pendahuluan.

Bukan sekadar itu, penyerang negara, Safee Sali dinobatkan selaku penjaring terbanyak kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 dengan lima gol mengatasi pesaing terdekat, Cristian Gonzales.

Gol tunggal Malaysia dalam perlawanan ini diilhamkan daripada gerakan pantas Mohd. Ashari Samsudin ketika Indonesia rancak menyerang dan pemain Terengganu itu melakukan hantaran jauh yang disambut dengan baik oleh Safee Sali.

Safee dengan tenang mengawal bola sebelum mendapat posisi terbaik melepaskan rembatan kencang melalui kaki kiri menewaskan Markus Harison untuk memberikan gol penting di tempat lawan.

Biarpun Indonesia dengan mendapatkan dua jaringan pada minit ke-71 melalui Mohamad Nasuha dan Muhammad Ridwan pada minit ke-87, ia sudah terlewat buat skuad Garuda bangkit mengatasi Malaysia yang menang dengan kelebihan agregat 4-2.

Penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat wajar diberikan pujian menggunung kerana beraksi cemerlang menghalang hajat Indonesia memburu gol yang lebih besar termasuk menyelamatkan sepakan penalti pada minit ke-18 yang diambil oleh Firma Utina.

Walaupun pertahanan negara yang dikemudi oleh Mohd. Muslim Ahmad dan Mohd. Fadhli Shas bocor sebanyak dua kali, ketenangan dan kesungguhan semangat juang pemain Malaysia bertahan jelas menjadi kunci utama kejayaan bersejarah Malaysia.

Apa yang penting, kejayaan merangkul Piala Suzuki AFF akan menutup mulut media dan peminat Indonesia yang tidak henti-henti melancarkan provokasi semenjak hari pertama skuad Malaysia tiba di Jakarta.

Malahan, sebelum perlawanan, mental pemain Malaysia didera habis-habisan oleh penyokong tuan rumah yang menyebut perkataan Maling! Maling! dan membuat bising semasa lagu kebangsaan Malaysia dimainkan.

Bertambah pahit buat pihak Indonesia, ini merupakan kegagalan kali keempat buat Indonesia selepas empat kali mencuba di pentas final.

Selain membawa pulang trofi AFF, Malaysia meraih wang tunai sebanyak A$$100,000 sementara Indonesia mendapat A$$ 50,000.

Pemain terbaik kejohanan Piala Suzuki AFF dirangkul kapten Indonesia, Firman Utina. – www.utusan.com.my



Lagi berita:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..