Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Oktober 05, 2010

Tak puas hati

29 September 2010 lalu aku ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di kawasan Panji, Pengkalan Chepa (untuk apa aku ke sana, jangan tanya. Hehehe). Sambil duduk-duduk di bawah pokok berdekatan mata aku terpaku, terkedu, "terkuyu" melihat penerima zakat. Bukan niat mengata apatah lagi mengeji; bila melihat sesetengah penerima yang kurang upaya (OKU). Jalannya terhinjut-hinjut mengatur tapak. Ada juga berpimpin perlahan (mungkin) dengan saudaranya atau ayah atau ibu. Ada uga yang cacat perlihatan (yang ini memang kena pimpin). Dan yang paling ramai (aku rasalah) daripada kalangan warag emas.



Terdetik di hati kecil aku rasa bersyukur dengan keadaan fizikal yang sempurna. Walaupun mata kabur, rabun, aku masih boleh berjalan sendiri tanpa dipimpin. Bagaimana agaknya mereka yang cacat penglihatan itu meneruskan hidup mereka sehari-hari..? Bagaimana agaknya yang jalannya tidak sempurna bergerak ke satu tempat ke satu tempat? Bagaimana agaknya mereka yang berusia ini akan menghabiskan sisa hidup..?


Aku sempat juga bersembang dengan beberapa orang pakcik (mungkin juga atuk) mengenai bantuan JKM ini. Lima hingga enam orang penerima meluahkan pendapat, luahan hati mengenai cara agihan bantuan ini. Kesemuanya kesal dengan cara agihan. Mereka berpendapat ada penerima yang sepatutnya tidak patut terima zakat, tapi diberikan juga oleh pihak pemberi seperti JKM dan agensi-agensi lain. Ada penerima zakat ini yang berkereta mewah, berumah batu- pun menerima juga bantuan zakat. Itu yang dikatakan oleh pakcik-pakcik itu. Ada kalangan mereka menerima RM150.00 sebulan. Dengan jumlah sebegitu apalah sangat. Pendek kata luahan mereka mengenai agihan bantuan ini tidak adil.


Luah mereka itu sebahagiannya aku rasakan benar. Cuba tengok sesetengah penerima zakat atau bantuan kerajaan ini berkedudukan agak tinggi dari segi ekonomi. Mengapa mereka juga menerima pemberian? Adakah mereka sedar bahawa zakat atau bantuan itu bukan untuk mereka? Adakah mereka berhak? Adakah mereka daripada golongan yang berhak menerima zakat (8 asnaf)? Bagaima pula dengan pihak yang diamanahkan untuk mengagihkan zakat ini? Adakah mereka benar-benar meneliti setiap butir-butir peribadi penerima?


6 Oktober '10, setiap penerima JKM dikehendaki membuka akaun bank. Menurut seorang pakcik, duit bantuan itu akan dimasukkan dalam akaun bank, bukan lagi diberi secara langsung. Dalam hal ini pakcik ni melahirkan rasa bimbangnya kerana dia tidak tahu cara untuk mengeluarkan wang dari bank lebih-lebih lagi jika menggunakan ATM. Aku cuba menyarankan kalau tidak tahu caranya bolehkan minta tolong dengan anak-anak. Dia hanya tersenyum. Senyuman itu mungkin ada tersiratnya, tapi aku malas untuk mengandaikannya. Ceritanya lagi, dia bertanya kepada kerani JKM, boleh ke kalau tidak menggunakan akaun (gunakan cara lama - agihan secara langsung di pejabat). Dengan nada yang agak kerterlaluan kerani itu seakan mengherdik; "kalau tak mau, takpalah, kita bagi kat orang lain". Itu cerita pakcik, aku tidak tahulah kebenarannya. Tapi jika benar apa yang dikatakan oleh pakcik itu mengenai perlakuan kerani JKM itu, aku rasakan itu sesuatu yang biadap dan kurang ajar kepada orang tua. 


Aku hanya "menyambung" persoalan pakcik-pakcik di JKM pada 29 September lepas. Jika ini benar-benar benar, apa akan jadi kepada mereka yang sepatutnya menerima. Tapi pakcik-pakcik ini juga harus bersyukur kerana mereka golongan terpilih untuk menerima zakat. Walaupun jumlahnya tidak seberapa, kita seharusnya bersyukur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..