Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Khamis, Oktober 07, 2010

Cerita Bola: Wakil Selangor pulang hampa

Penyokong Kelantan tidak pernah mengecewakan pemain dan pengurusan dari segi sokongan padu. Malam tadi adalah buktinya. Walaupun aksi pemain tidak kosisten dalam beberapa perlawanan terdahulu, ia tidak menggugat lebih 15 ribu penyokong untuk membanjiri Stadium Sultan Muhammad IV. Sungguhpun hujan membasahi penonton malam tadi, kami terus menunggu sehingga wisel penamat dibunyikan.

Bersaksikan ribuan penyokong setianya, skuad Kelantan gah memberi hadiah kemenangan istimewa yang amat bermakna. Wakil dari Selangor, PKNS, pulang dengan kecewa apabila kecundang dengan amukan Sang Kijang, 0-4. Separuh masa pertama Farisham Ismail meletakan Kelantan di depan. Jaringan bermula apabila percubaan awal kapten pasukan, Indra ditepis keluar oleh Saiful Amar Sudar,  penjaga gol pelawat. Kesempatan inilah yang diambil oleh Farisham untuk meletakan Kelantan di depan. Meskipun pemain lawan memprotes jaringan itu kerana mendakwa penjaga gol mereka dikasari, pengadil perlawanan, Skukri Nor, tetap mengesahkan  jaringan tersebut.

Separuh masa kedua giliran Akmal Rizal pula menambah duka PKNS. Akmal bijak melepasi perangkap off side dan memperdayakan Saiful untuk jaringan kedua Kelantan. Sebelum itu, Akmal juga membuat aksi yang sama tetapi dalam kedudukan off side. Badri (Piya) beberapa kali membuat percubaan yang mencemaskan lawan pada separuh pertama dan kedua. Pada minit ke-78 Piya menyudahkan hantaran lintang Idlan dari luar kotak penalti untuk jaringan ketiga Kelantan. Kekalutan lawan untuk mempertahankan gawang dari terus dibolosi membawa padah apabila Mohd. Khairul Nizam Hanif menahan bola dengan tangan. Khairul mendakwa bola itu hanya mengenai perut tetapi Shukri tetap dengan keputusannya. Hasilnya, minit ke-85 giliran Indra untuk membah koleksi gol apabila tenang menyudahkan sepakan penalti. Sebaik jaringan Indra itu, penjaga gol pelawat terduduk dan bersandar di tiang gol sebelah kirinya. Mungkin tidak sanggup lagi mempertahankan gawangnya.

Keseluruhan permainan banyak didominasi Kelantan. Bermula babak pertama PKNS diasak bertalu-talu tanpa henti. Percubaan Piya, Akmal, Azizi, Norfarhan sepanjang perlawanan mendapat sorakan gemuruh daripada penyokong. Sepakan percuma daripada Piya pada babak pertama sememangnya menyentap seketika semangat PKNS. Tendangan cantiknya hanya singgah di tiang sebelah kanan gol lawan. Tatkala itu Saiful telahpun bergerak ke arah kiri beberapa tapak.

Azizi terpaksa bekerja keras malam tadi kerana gandingannya, Daudsu hanya beraksi pada separuh masa kedua. Tetapi ada sesuatu yang tidak sepatutnya Azizi lakukan malam tadi. Ketika mengambil lontaran ke dalam (di depan astaka) ada bola bergolek ke arahnya. Pengadil meniup wisil unuk mengeluarkan bola yang bergolek itu; dengan tidak semena-mena dia berpusing dan terus menendang  bola tersebut hingga mengena budak bola ("melo"). Dan sebelah budak bola tu adalah B.Sathianathan. Tindakan "pongoh"nya itu memaksa pengadil melayan kad kuning kepadanya. Bagi aku Azizi tidak patut menambah koleksi kad kuningnya dengan cara sebegitu. (Untuk jaringan kedua ataupun ketiga, aku melihat Azizi seolah-olah sujud syukur dikawasannya sebagai tanda kegembiraan)

Akmal Rizal yang sebelum ini kerap mendukacitakan penyokong Kelantan kembali menemui sentuhan. Pengalamannya sewaktu mewakili Malaysia suatu ketika dahulu amat ditagih.

Khairul Fahmi @ Apex bertindak cemerlang menjaga gawang daripada dibolosi pihak lawan. Walaupun babak pertama Apex dilihat lebih banyak berehat daripada "bekerja". Sekali-sekala dia lakukan aksi memanas badan di kawasannya. Terlompat-lompat, terkedek-kedek sambil menunggu lawan mengujinya. Babak kedua PKNS kerap menguji Apex, tetapi penjaga gol Malaysia itu bertindak cemerlang menggagalkan keingini lawan. Sekurang-kurangnya PKNS mampu untuk meledak dengan empat atau lima jaringan, tetapi Apex tidak sedikitpun memberi ruang dan peluang. Ini juga dibantu dengan pertahanan yang kental daripada Azizi, Farisham dan Zairul Fitri.

Kelibat pemain negara, Sharul Idlan, kurang menyengat malam tadi. Percubaannya terhalang oleh pertahanan dan  penjaga gol lawan. Pergerakannya agak terbatas dan dilihat terlalu berhati-hati dalam permainan. Begitu dengan dengan Che Hishamuddin, dilihat tidak kosisten dan serasi dalam permainan. Kemasukkannya pada minit-minit akhir mengantikan Akmal tidak banyak membantu jentera serangan. Sekali sekala permainannya agak keras ke atas lawan.

Rentak Kelantan kembali bertenaga setelah dikejutkan oleh NS dan KL Plus sebelum ini. Kini peluang masih terbuka untuk Kelantan mengisi slot ke suku akhir. Sabtu ini, Kelantan  wajib menang ke atas KL Plus jika ingin terus dijulang oleh penyokong.

Inipun menarik juga:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..