Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Sabtu, Oktober 23, 2010

Ada yang tak kena?

Intro bicara dengar lagu daripada Ungu. Apa kaitannya dengan catatan kali ni?.

video
UNGU - Andai ku tahu

Tiga empat hari ini aku rasa semacam je. Penat sangat. Nak kata kerja berat takdepun. Kadang-kadang jantung ni macam litar lumba kuda; berdenyut laju. Berdebar-debar, takut. Fikiran buntu, celaru, keliru, runsing, serabut.. Kadang-kadang cepat sangat nak marah. Mungkin kerana penat semuanya bersarang dalam kepala. Mungkin juga kerana banyak sangat tidur, semuanya jadi tak kena. Makanpun macam takde selera.

Kadang-kadang badan ni cepat letih, lengoh-lengoh, tak bermaya.  Entahlah, semuanya tak kena. Mungkin ini petanda dari Pencipta agar kita selalu ingatkan Dia. Atau sudah tiba masanya aku akan ...

Kadang-kadang keseronokkan dunia menyebabkan kita lalai dan cuai.

Susah untuk aku luahkan bagaimana perasaan sekarang ni, semuanya tak menjadi. Hhah.. Ingin rasanya menjerit. Tapi itu bukan caranya untuk lepaskan tension. Kadang-kadang aku kerap bersukan; salah satu cara nak lepaskan tekanan. Walaupun tak berkesan sepenuhnya, tapi sekurang-kurangnya berkurang.

Facebook, Tagged, Blog.. semua ni alat untuk kita (lebih-lebih aku) untuk kurangkan stress; kononnyalah.

Kelmarin jalan-jalan sekitar taman (perumahan); terdetik nak ambil gambar (1) ni;

Gambar 1
Apa punya tabiat daa.., gambar macam ni pun nak ambil. Saje je, nak ingat pasal kematian. Takut? Jangan takut..semua akan mengalaminya. Cakap pasal mati, ada dua kematian dalam dua hari ni. Petang Khamis seorang anak kecil (mungkin juga bayi) meninggal di kampung aku. Perhatikan gambar (2) ni;

Gambar 2
Cuba tengok sebelah kanan gambar (2) tu; kubur lama digali "semula". Mungkin anak kecil yang meninggal tu anak si mati. Anak kecil tu disemadikan di atas pusara ibu/ bapanya. Aku pun tak pasti kubur asal tu milik si ibu atau si bapa. Dua gambar tu sebenarnya lokasi yang sama. Gambar pertama (1) kedudukannya sebelah kanan gambar kedua (2).

Selepas solat Jumaat semalam ada satu lagi kematian, di kampung seberang. Kali ni remaja. Terkorban dalam kemalangan. Tengok.. tak kira kecil atau remaja, kalau dah sampai ajalnya, akan kembali juga kepada Pemilik-Nya.
“Katakanlah (wahai Muhammad); Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)”. As Sajadah-11.
Jika ajal sekarang ni menjelma, sempatkah kita untuk bertaubat? Apa yang pasti hidup mesti diteruskan. Perjalanan hidup kita tidak akan terhenti sebelum tiba waktunya.

video
Ramli Sarip - Perjalanan hidup
Ok, jom tengok sekali lagi;
Gambar 3 (sebelah kiri gambar 2)
Tengok ini juga..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..