Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, Ogos 30, 2010

Cerita Bola: Kelantan vs UiTM

Agak lama aku tidak berbicara tentang bola sepak Kelantan. Kali ini aku ingin mengulas mengenai perlawanan persahabatan di antara Kelantan menentang UiTM. Lewat malam tadi (10:30 mlm) Kelantan menerima kunjungan juara Liga IPT 2010, UiTM. UiTM pasukan baru yang bakal menyertai Liga FAM 2011, setelah berjaya menjadi johan pada peringkat IPT. Namun juara IPT itu kecewa dengan kekalahan 1-5.

Kehadiran penonton walaupun tidak seramai seperti biasa namun bagi aku agak memuaskan; ruang astaka agak ramai jugalah. Tempat terbuka tidak dibuka pada kali ini. Mungkin kerana lawan kali ini bukan bertaraf bintang, mungkin juga kerana kekangan bulan puasa, mungkin juga kerana cuaca hujan seketika; penyokong berkurangan.

Jaringan Indra, Akmal, Badri, Che Hishamuddin dan Khairan Eroza menjadi momentun Kelantan untuk mengharungi cabaran Liga Malaysia yang akan bermula 14 September nanti. Aku tidak sempat melihat jaringan awal Indra kerana lewat sampai ke stadium. Sepakan leret Akmal dari luar kotak penalti membolehkan Kelantan mendahului dengan 2-1. Kemudiannya hasil gerakan menarik Norfarhan mengelirukan pertahanan UiTM dan bijak menghantar bola tepat ke kepala Badri untuk jaringan ketiga Kelantan. Jaringan ketiga oleh Che Hishamuddin yang membuat sepakan leret setelah menerima hantaran Wan Zaman. Hishamuddin hampir melakukan jaringan kedua tetapi dibentes oleh penjaga lawan di dalam kawasan penalti. Dan pengadil menghadiahkan sepakan penalti. Khairan Eroza menyempurnakan sepakan penalti tersebut.

Keseluruhan permainan agak biasa. Tiada perubahan drastik. Cuma ada beberapa pemain yang masih "kekok" dan "malu-malu". Seperti biasa, barisan pertama diturunkan untuk separuh masa pertama. Ketiadaan Khairul Fahmi membolehkan Syed Adney diturunkan. Bekas penjaga gol Malaysia itu terkedu seketika dengan jaringan tunggal UiTM. Agak menarik juga jaringan itu; bola melepasi betul-betul kepala Adney sebelum mencium palang dan menerjah gawang.

Hairuddin Omar yang masuk mengantikan Akmal pada separuh masa kedua tidak mempamerkan aksi menarik. Beberapa percubaan yang dilakukan agak lemah. Walaupun lawan Hairuddin bukan pemain berpengalaman tetapi Hairuddin masih terkial-kial untuk menemui rentak. Nizab Ayub diberi peluang pada separuh masa kedua, tapi kelibatnya tidak sedikitpun menggerunkan pertahanan lawan. Kemudiannya, Che Hisyamuddin dibawa masuk mengantikan Nizab. Walaupun berehat panjang akibat kecederaan siku (cedera ketika lawan Perak, 1 Jun lalu; Che Hishamuddin cedera), Hishamuddin mampu memberi persembahan terbaik. Percubaan pertamanya ke arah pintu gol membolehkan Kelantan mendahului 4-1.

Shahrizan Ismail, yang lama berehat (tidak pasti apa puncanya direhatkan) dan tidak pernah diturunkan pada musim ini, dibawa masuk mengantikan Adney. Tugasnya agak mudah kerana bola yang sampai kearahnya tidak lebih lima atau enam kali. 

Keseluruhannya, Kelantan banyak mendominasi permainan. Tetapi kerancakan separuh masa pertama tidak berlanjutan pada separuh masa kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..