Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Oktober 12, 2010

Cerita Bola: KAFA "memeras" penyokong?

Kerancakan bola sepak Kelantan berada di puncak sejak akhir-akhir ini. Kebanjiran penyokong di laman sendiri tidak dapat dinafikan oleh mana-mana pihak. Bahkah jika bermain di laman lawan sekalipun penyokong tetap memenuhi ruang stadium. Lihat sahaja pertembungan Kelantan di laman lawan seperti Selangor, NS, KL Plus dan beberapa pasukan lagi; sudah pasti ramai yang kagum dan kaget dengan semangat menyokong penyokong Kelantan.

Kebanjiran penyokong di laman sendiri pula sudah tentu amat membanggakan pengurusan Kelantan-KAFA. Kehadiran penyokong jugalah yang menambah duit poket KAFA. Dengan harga RM12 didarabkan dengan 15 ribu orang... ?? Kiralah jumlahnya. Itu kiraan secara kasar. Dengan kebanjiran ini jugalah KAFA dapat memberi bonus kepada "pekerja"nya sama ada pekerja di padang mahupun di pejabat.

Namun dalam keghairahan penyokong memberi sumbangan, KAFA seakan "memeras" penyokong dengan menaikan harga tiket. Tahun 2009 harga tiket RM10 sahaja. Tahun 2010 dinaikan kepada RM12 sekeping. Kenaikan RM2 menimbulkan sedikit rungutan tetapi sebagai penyokong yang ingin melihat kebangkitan pasukan, kenaikan ini tidak menjejaskan sokongan penyokong.

Kini terdengar desas-desus KAFA akan menaikan harga tiket menjadi RM15 pada perlawanan suku akhir menentang Selangor Jumaat ini. Jika benarlah khabar ini alangkah untungnya KAFA. Musim lalupun aku rasa perkara yang sama berlaku. Bermula dengan harga RM10, kemudian dinaikan RM12. Kenaikan RM2 pada mulanya untuk mengutip sumbangan bagi Tabung Kemanusiaan Palestin. Tapi itu tidak menjadi masalah kerana atas dasar sumbangan kemanusiaan. Apakah KAFA sudah "kemaruk" wang sehingga "memeras" kita yang sentiasa menyokong? Perlawanan pada 15 Oktober ini sudah pasti menjanjikan sambutan hangat daripada penyokong. Ruang stadium yang ideal untuk 20 ribu orang sudah pasti akan dipenuhi dan sememangnya pasti akan bertambah. Langkah KAFA dengan menaikan harga tiket adalah satu langkah "wajar" bagi KAFA sendiri tapi satu bebanan kepada penyokong. Tidak cukupkah dengan jualan selama ini?

Tahun 2009 harga tiket RM10 di kaunter dan RM15-20 di tangan "makhluk perosak", ulat tiket. Pada peringkat suku akhir hingga separuh akhir Piala Malaysia, harganya (di tangan ulat) mencecah puluhan ringgit. Bahkan ada yang mencecah RM40. Jika Jumaat ini KAFA betul-betul menaikan harga RM15 di kaunter bermakna berpuluh-puluh ringgit di tangan "makhluk jahanam", ulat tiket.

Alasan
Kenaikan harga tiket kali ini apalah alasan KAFA? Jika dulu alasannya untuk menjelaskan cukai hiburan yang dikenakan oleh Perbadanan Stadium Sultan Muhammad IV (SSM IV). Tetapi menurut satu sumber, cukai yang dikenakan tidaklah seperti yang digembar-gemburkan. Malah kerajaan negeri melalui perbadanan stadium sudi memansuhkan cukai tertunggak KAFA.

Kebangkitan skuad Kelantan dalam dua ahun ini telah mengundang beberapa pihak untuk menaja pasukan Kelantan. Salah satunya Yusmira Trading. Malah Indra Putra dan Nor Farhan dilantik sebagai duta Yusmira. Denga penajaan ini sudah pasti poket KAFA makin menebal. Jadi apalah alasan kenaikan harga tiket kali ini.

Kecewa
Kenaikan ini akan mengecewakan ramai penyokong. Di saat pemain-pemain menagih sokongan peminat, KAFA pula "memeras" peminat. Dengan layak ke suku akhir kali ini KAFA tidak perlu bimbang dengan kehadiran penyokong. Dan kesempatan ke suku akhir ini tidak seharusnya menjadi medan buat KAFA untuk mengaut keuntungan. Stadium Shah Alam yang mempunyai pelbagai infrastruktur baikpun tidak zalim memeras penyokongnya; RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak. Sebaliknya kita meletakan satu harga sahaja (tempat terbuka), RM15.00. Jika RM15 di tempat terbuka, berapa agaknya tiket astaka..

Catatan ini sebenarnya berbentuk "persoalan". Aku pun tidak tahu kebenaran berita kenaikan ini. Cuma apa yang aku harapkan khabar ini tidak benar sama sekali. Jika ia benar-benar benar, ini amat mengecewakan. Ini menjejaskan keseronokan menyokong dan penyokong. Kita juga memerlukan penjelasan yang konkrit jika KAFA betul-betul berhasrat untuk menaikan harga tiket.


Malam ini Kelantan akan meneruskan perjuangan di Shah Alam untuk menumbangkan Juara Piala FA 2009. Kekalahan Kelantan pada Final Piala FA 2009 kepada Selangor harus dibalas dengan kemenangan.

2 ulasan:

  1. sila rujuk hukum2 ekonomi (supply and demand)...jika rasionalnya (baik dan buruk) adalah mengikut pasaran, maka ini yg sepatutnya berlaku. Sekian...GKG

    BalasPadam
  2. Malam ini Kelantan akan meneruskan cita2 dan impian penyokong. Lakukan sesuatu yg terbaik. Jadikan kemenangan malam ini bekalan bermakna utk peminat.

    BalasPadam

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..