Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Khamis, April 22, 2010

Cerita bola; Sepatutnya lebih banyak

Saingan Liga Super pada 20 April lalu menyaksikan Kelantan selesa dengan 3-0 ke atas Kuala Lumpur. Dua jaringan Idzan Talaha dan satu daripada Badri cukup mengembirakan penyokong. Kemenangan Kelantan ini melonjakan lagi semangat peminat setia.

Apa yang menarik adalah corak permainan Kelantan seolah-olah tidak menghadapi walau sedikitpun tekanan dari pasukan lawan. Asakan ke kubu lawan akhirnya membuahkan hasil yang diharapkan. Dan perlawan pada malam itu sepatutnya lebih meriah dengan jaringan yang lebih besar. Kelantan boleh menambah jumlah jaringan yang lebih besar jika percubaan pemain seperti Chanturu, Akmal dan beberapa pemain lain dimanfaatkan. Kegopohan dan over confident pemain Kelantan sekurang-kurangnya melegakan Kuala Lumpur.

Sebelum itu pada 17 April lalu Kelantan membawa khabar gembira dari Paroi, Negeri Sembilan apabila berjaya menumbangkan Juara Piala Malaysia 2009, dan Juara Piala FA 2010 dengan jaringan 3-1. Jaringan Indra, Daudsu dan Badri seakan membalas dendam kekalahan Kelantan pada aksi final 2009.

Dalam kebangkitan ini aku rasakan tidaklah dipandang sangat oleh sebilangan media. Dua kemenangan berturut-turut tidak diberi tumpuan utama oleh media. Sebaliknya kebangkitan dan kemerosotan pasukan lain diberi tempat utama dalam laporan mereka. Tetapi jika ada berlaku sesuatu yang "panas" sudah pasti ini sebagai fokus utama media.

Perlawanan di Paroi 17 April lalu dikejutkan dengan dentuman mercun, namun tiada apa-apa laporan dari media. Barangkali pada malam itu media terlalu fokus dan asyik dengan perlawanan sehinggakan tidak mendengar dentuman mercun.

Dalam kehangatan kebangkitan ini muncul pula beberapa berita yang mengiringi skuad Kelantan. Kenaikan cukai hiburan yang dikenakan oleh kerajaan Kelantan ke atas KAFA amat dirasai oleh persatuan. Dan kemudiannya pihak kerajaan tampil dengan menjelaskan mengenai hal tersebut. Walau apa-apa pun kita mengharapkan situasi ini tidak menjejaskan prestasi pasukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..