Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, April 13, 2010

Cerita Bola: Sejenak Sekitar Piala FA

Piala FA 2010 menjadi milik Negeri Sembilan setelah menewaskan Kedah menerusi penentuan penalti. Penentuan ini menyaksikan Kedah tewas 4-5. Apa yang menarik perhatian aku adalah mengenai sekitar perjalan Piala FA yang berlangsung sejak awal musim sampailah penghujungnya.

Kelantan dan Selangor diberi "bye" kerana kedua-dua pasukan ini adalah finalis pada tahun 2009. Perjalanan Kelantan akhirnya tersekat pada pusingan kedua setelah tewas di tangan Kedah. Selangor agak bernasib kerana berjaya ke separuh akhir sebelum tewas kepada Negeri Sembilan menerusi "kemahiran tangan" Shukor Adan.

Pada musim ini Kelantan dilihat sebagai pasukan pilihan kerana terdapat beberapa pemain yang dianggap bintang. Itu anggapan orang. Namun hakikatnya bintang-bintang ini tidak menyerlah. Penonton ada kalanya sudah mula muak dengan pemain-pemain dan juga pengurusan. Walaupun begitu sokongan di Stadium Sultan Muhammad iv tidak pernah menghampakan pihak pengurusan. Musim ini juga menyaksikan bagaimana pengurusan mensasarkan beberapa piala untuk dibawa pulang ke Kelantan. Namun impian ini hanya tinggal angan-angan setelah Piala FA telah terbang ke Negeri Sembilan.

Pada peringkat awal Negeri Sembilan dikatakan bukanlah pilihan utama, tetapi setelah mengharungi beberapa perlawanan akhirnya mereka berjaya. Di separuh akhir kedua ketika menerima kunjungan Selangor Negeri Sembilan sepatutnya bersyukur kerana Shukor Adan dengan tidak sengaja menanpan bola dengan tangan di pintu gol Negeri. Dan Negeri juga patut berterima kasih kepada pengadil dan penjaga garisan kerana kedua-keduanya "membenarkan" tindakan Shukor itu.

Kedah pula pasukan yang dianggap ungderdog pada musim ini, tetapi meraka nampaknya berjaya membuktikan dan mengembirakan penyokongnya pada musim ini. Peminat-peminat Kedah sudah pasti tersenyum puas apabila pasukan mereka layak ke Bukit Jalil pada 10 April lalu.

Walaupun Kelantan tersingkir sebelum suku akhir lagi tetapi pasukan Kelantan terus diperkata dan disebut-sebut sehingga ke perlawanan akhir. Namun isu utamanya adalah mengenai gelagat penonton.

11 April 2010 aku sempat menonton Info Sukan TV1, pukul 1:30 p.m. Laporan itu menyebut perlawanan final masih lagi dicemari dengan sikap penonton yang tidak disenangi; ada balingan mercun, botol air bertaburan di tepi padang, dan juga serpihan kerusi penonton. Ini bermakna masih ada lagi penonton yang tidak bertamadun berada di dalam stadium. Malamnya pula di Buletin Utama TV3, laporan mengatakan tiada kejadian tidak diingini berlaku di stadium. Apa cerita??? Satu cerita, dua laporan, tetapi berbeza. TV1 kata ada, TV3 kata tiada.

Sebelum berakhir aku ingin perkatakan mengenai Piala Shahidan Kasim. Piala apa tu? Piala perlawanan bola sepak Menteri Besar Perlis. Dan pasukan yang berentap adalah Kelantan dan Perlis. Bagaimana perjalanan perlawanan ini aku tidak tahu, apa yang pasti Kelantan berjaya menewaskan Perlis 2-1.

Apa yang pelik mengenai Piala Shaidan ini adalah mengapa ia dilangsungkan di Stadium Sultan Muhammad iv? Kalau namanya pun Shahidan sudah pasti ia patut dilangsungkan di Stadium Utama Kangar, Perlis. Apa-apa pun pada fikiran aku ia adalah untuk menarik perhatian penonton. Jika dilaksanakan di Perlis, mungkin penontonnya tidak seramai di Kelantan.

17 April ini Liga Super akan bermula. Kalaulah Kelantan tidak berjaya membawa apa-apa mata sewaktu di Parol nanti, mungkin ini satu penanda kemerosotan Kelantan. Dan tidak hairanlah jika stdium keramat Kelantan akan menjadi stadium berhantu kerana banyak ruang yang kosong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..