Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, Ogos 05, 2011

Khutbah Nik Aziz lagi

Tuan Guru Nik Aziz
Sekali lagi Masjid As Salam, Pengkalan Chepa, menjadi saksi khutbah Jumaat edisi 5 Ramadhan 1432 Hijriah. Yang Amat Berhormat, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru, Datuk Pedang Setia, Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menyampaikan khutbah untuk ke sekian kalinya di sini.

Serba ringkas khutbah hari ini berkisarkan Ramadhan, dan kekuasaan Allah.

Ramadhan begitu mulia kerana di dalamnya terdapat beberapa perkara dan peristiwa. Antaranya peristiwa turunnya wahyu kepada Nabi Muhammad di gua Hiraq. Begitu juga dengan penurunan al quran berlaku pada bulan penuh barakah ini.

Khatib menyatakan Nabi Muhammad memperbanyakkan ibadat pada bulan Sya'ban. Kemudian tibanya Ramadhan digandakan lagi ibadatnya.

Khatib juga menyampaikan bagaimana Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya sujud dan taat kepada-Nya. Antara lain adalah tugas pemerintah atau khalifah di muka bumi dalam mentadbir alam. Dalam hal ini ditekankan peranan "kerajaan". "Kerajaan" yang dimaksudkan bukan saja kerajaan sesebuah negeri atau negara, malah "kerajaan" rumah tangga, kampung atau organisasi.

Seorang bapa adalah ketua "kerajaan" rumah tangga. Ketua keluarga. Peranan bapa dalam mengemudi kerajaan rumah tangga akan dipersoalkan di padang Masyar kelak.

Jemaah juga ditekankan dengan destinasi akhir setelah mati. Semua manusia akan bangkit pada hari kiamat untuk menuju ke suatu tempat yang sama, iaitu Padang Masyar. Di sini kita akan dihisab dan dibicarakan dalam mahkamah Allah.

Hidup di muka bumi Allah wajib menurut kehendak Allah. Wajib mengikut undang-undang Allah. Tuan guru memberi analogi mudah; "(walaupun) saya sebagai Menteri Besar, apabila bertandang ke rumah seseorang perlu mengikut undang-undang tuan rumah. Apabila tuan rumah suruh kita duduk di situ (dalam rumah) maka di situlah kita kena duduk, kerana kita adalah menumpang. Jangan memandai nak duduk sesuka hati", lebih kurang begitulah katanya.

Begitu jugalah kita sebagai hamba Allah, apabila diperintahkah oleh Allah, wajib kita mentaati-Nya kerana kita adalah penumpang di dalam bumi Allah.

Setelah selesai Solat Jumaat, jemaah diberi tazkirah pendek pula oleh Yang Berhormat, Datuk Nik Amar Nik Abdullah, ADUN Panchor. Antara lain tazkirahnya adalah kelebihan Ramadhan. Pahala ganjaran di bulan Ramadhan adalah tidak terkira. Dan hanya Allah yang mengetahuinya.
Ustaz Nik Amar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..