Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Ahad, Ogos 14, 2011

Berakhirnya hayat seorang penggali kubur

Ini kisah betul. Bukan cerita "Penggali Kubur" lakonan Nasir Bilal Khan. Kisah seorang penggali kubur di kampung kami. Usia terakhirnya lewat 30-an.

-Gambar hiasan daripada google
Pagi semalam Sufian Hj. Ibrahim (kawe tak pasti nama sebenarnya. Orang kampung panggil Pian) rasa pening-pening kepala. Hampir tengah hari dia tiba-tiba pengsan di perkarangan madrasah. Semalam madrasah adakan majlis berbuka puasa. Untuk itu ada qariah surau yang gotong-royong buat persiapan, termasuk allahyarham.

Allahyarham sempat dibawa ke hospital. Tapi akhirnya roh dan jasad allahyarham terpisah jua pada bulan yang penuh berakah ini, 13 Ramadhan, 1432 Hijriah.

Emak allahyarham sebelum ini ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Kebiasaannya emak allahyarham akan pergi selepas raya Aidilfitri, tapi tahun ini emak allahyarham pergi awal. Sehari sebelum pemergian allahyarham, emaknya pulang ke tanah air. Sudah tersurat dalam ketentuan Allah bahawa allahyarham Pian mahu bertemu dengan ibunya terlebih dahulu sebelum mangadap Allah.

Sakit tidak, demam tidak, tiba-tiba ajal datang. Tiada siapa yang tahu tiada siapa yang menduga dalam hal kematian.

Sebelum ini dialah yang menggali kubur orang. Kini orang pula yang menggali pusara untuk dia. Jenazah dikebumikan lebih kurang pukul 10:00 malam, lepas solat sunat Teraweh, berdekatan dengan pusara ayahnya. Sewaktu jenazah diturun ke dalam liang lahad ada tangisan kecil kedengaran. Tangisan seorang gadis. Mungkin anaknya. Tangisan yang tidak mampu ditahan tatkala orang tersayang dijemput Allah.

Semoga rohnya tenang dan dicucuri berakah Allah. Al-fatihah ...
____________________
Akill Hayy - Selimut putih

Kadang-kadang terlintas juga ingin menemui Allah seperti Pian. Malaikat maut datang menjemput pada bulan yang penuh rahmat, penuh berakah.

Indahnya kematian jika seperti ini...

Ajal ketika sujud

Meninggal sewaktu bertazkirah?

Bagaimana cara sekalipun mati, di sini jua akhirnya ..
-Gambar hiasan daripada google
Ini juga: Pasal kematian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..