Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, Ogos 29, 2011

Salam Aidilfitri 1432 Hijriah

Insya-Allah, jika tiada aral melintang, esok, 30 Ogos 2011 umat Islam akan menyambut 1 Syawal 1432Hijriah.

Ramadhan kali ini akan meninggalkan kita. Untuk tahun yang akan datang entah dapat entah tidak untuk kita mengecapi Ramadhan lagi. Ada hamba Allah menangisi pemergian Ramadhan kerana sayangnya mereka pada bulan mulia ini. Bulan yang penuh rahmat inilah tapak semaian benih bekalan akhirat. Ada juga yang melompat riang kerana Syawal yang bakal menjelma akan menyaksikan kemenangan menghadapi ujian Allah.

Apapun perasaan, apapun ujian, ini semua daripada Allah. Mudah-mudahan Ramadhan yang dilalui itu penuh dengan kegembiraan.

Tiada apa yang berubah untuk raya tahun ini. Sama seperti tahun yang lalu kawe akan merayakan hari mulia ini tanpa sesuatu yang istimewa. Tapi ini tidak bermakna kawe kecewa. Cuma teringinkan "sesuatu" yang masih lagi dalam pengetahuan Allah. Entah dapat entah tidak. Raya tetap raya.

Jika diimbas kembali raya pada masa kecil memang menarik. Kawe percaya kita berkongsi kegembiraan yang sama. Main bunga api, kumpul duit raya, melaram dengan pakaian baru dan macam-macam lagi.

Kegembiraan alam dewasa memang berbeza walaupun bukan seratus peratus. Tapi bezanya turut ada.

Kawe pernah beraya di perantauan. Tiga kali menyambut 1 Syawal jauh dari keluarga. Itu cerita 3-4 tahun lalu. Kini raya bersama keluarga.

Bagi rakan-rakan; ada yang beraya dengan keluarga baru, ada yang beraya tanpa ahli keluarga yang pergi menemui Allah terlebih dahulu. Macam-macam cerita dan cara.

Itu secebis cerita raya masa kecil. Kini melangkah dewasa, ceritanya juga turut berubah.

Apapun perubahan kita tetap kita. 

Salam Aidilfitri 1432Hijriah. Semoga amal kita di bulan Ramadhan diterima Allah. Insya-Allah.

Senario - Puasa dan raya

Senario - Seminggu berhari raya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..