Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Rabu, Februari 02, 2011

Cerita bola: Kelantan "tewas"

Langkah pemilik Piala Sumbangsih 2011 disekat Terengganu malam tadi. Kelantan mendahului dengan jaringan Piya hasil daripada lambungan cantik Nurul Azwan Roya pada minit ke-35. Kegembiraan Kelantan akhirnya ternoktah pada minit ke-69 apabila Marzuki Yusof menyudahkan hantaran Joseph Kalang. Kedudukan 1-1 kekal hingga tamat permainan.

Sebelum sepak mula dilakukan penyokong terlebih dahulu dihidangkan dengan "tayangan" trofi Piala Malaysia dan Piala Sumbangsih. Dua buah Frerari merah mengapit sebuah pacuan empat roda yang membawa dua trofi impian setiap pemain bola sepak tempatan. Trofi ini diarak sekeliling stadium dengan sorakan yang begitu gemuruh.


Secara keseluruhan aku lihat kedua-dua pasukan sama hebat. Apex dan Sharbinie sama-sama diuji barisan lawan masing-masing. Babak pertama Apex terpaksa kerja keras ekoran diserang bertali arus, namun tiada serangan merbahaya. Kelekaan barisan pertahanan Kelantan membawa padah apabila Marzuki bijak mencari ruang dan peluang melalui tandukan. Bola melambung tinggi melepasi kepala tiga pemain Kelantan dan Apex sebelum singgah ke penjuru gol, sebelah kanan.


Setelah ditewaskan oleh Marzuki, Apex bertindak lebih agresif untuk menghalang lawan daripada membolosi gawang. Terengganu kempunan beberapa peluang keemasan apabila Apex lebih cemerlang dan garang di kawasannya.

Ketiadaan Azizi di posisi pertahanan seakan membuka ruang kepada pelawat untuk menembusi benteng. Namun ini segera diatasi dan ditampung oleh Daudsu. Daudsu kali ini terpaksa kerja keras dengan asakan lawan. Farishan dan Zairul Fitri kadang kala leka dan cuai di bahagian masing-masing.

Bintang baru Kelantan, K.Soley belum lagi "semakan" (serasi) dengan Idlan dan Piya. Gerakannya sedikit terbantas dan teragak-agak. Begitu juga dengan Danial Fadli yang sering kali teragak-agak dalam membuat hantaran. Gerakan Soley @ Solihin Kanasain agak perlahan dan "malu-malu" jika dibandingkan dengan Canthuru. Tapi kawalan bolanya agak menarik. Separuh masa kedua Soley terlepas peluang terhidang di depan mata setelah menerima lorongan cantik Idlan. Idlan seperti biasa dengan kemahirannya mengeleceh dan mengeliru lawan di tepi garisan membuat hantaran ke arah Soley, tapi Soley yang sudah mendapat bola di kaki berpusing bagaikan hilang arah sebelum bola dirampas pihak lawan.

Nizab Ayub, Khalid Jamlus, dan Khairan Eroza mungkin masih lagi dalam mood berbulan madu dek kemenangan ke atas Selangor pada Sabtu lepas. Masuk sebagai pemain gantian pada babak-babak akhir untuk menggerakan bahagian serangan dan tengah, tapi mereka kurang menyerlah. Ada sikap tamak, gelojoh dan gopoh dalam diri menyebabkan permainan sedikit terencat.

Penyokong
Kali ini stadium penuh dan ada sedikit limpahan hingga ke pagar bawah. Harga tiket RM12 tempat terbuka dan RM25, astaka habis dijual (mungkin). Harga di tangan ulat tak tahulah. Seperti biasa, jaringan gol diserikan dengan sorakan dan pujian beserta dengan "hadiah" bekas minuman ke dalam padang diberikan. Nampaknya sahabat kita ni tak serik dan perit lagi.

Pengadil
Siapalah pengadil malang kali ini dilantik.. Ada beberapa keputusan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pengadil. Ia sekali gus mengundang rasa tidak puas hati di kalangan penyokong. Tapi, itulah pengadil; yang mengadili sesuatu mengikut pemerhatian, pengetahuan dan pengalaman.

PEGAWAI PERLAWANAN
Pengadil : Mohd Romzi Zahari
Penolong Pengadil 1: Azrul Zairil Abdul Hamid
Penolong Pengadil 2: Mohd Fazli Ishak
Pegawai Keempat : Mohd Ezani Said
Komisionel Perlawanan : Jamil Zakaria
Pegawai Penilai : Othman Omar
General Kordinator : Arif Hassan
Keputusan seri di laman sendiri bagaikan satu kekalahan bagi sebahagian besar penyokong. Stadium keramat ini bagaikan tidak boleh menerima keputusan seri apatah lagi jika tewas.

Sementara itu mangsa Kelantan hujung minggu lalu melakar detik gembira apabila menang ke atas lawan, Perlis dengan jaringan 2-0. Dengan ini Selangor bergaya, Kelantan hampa di laman sendiri. Sementara itu NS semakin mencengkam apabila melakar kemenangan kedua menumpaskan T-Team, 3-1, di Paroi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..