Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, Jun 10, 2011

Cerita bola: Kelantan tak ingin kecewa lagi

Tahun 2009 Kelantan dikecewakan oleh Selangor pada saingan akhir Piala FA. Kelantan yang mendahului 1-0 hasil jaringan Indra Putra begitu bersemangat untuk mendakap piala buat kali pertama. Akhirnya penyokong Kelantan terkedu seketika dengan jaringan penyamaan Amri Yahya. Penentuan penalti pula memihak kepada Selangor untuk dinobatkan sebagai juara Piala FA 2009.

Malam esok adalah detik menebus kehampaan tapi bukan dengan Selangor. Selangor terlebih dahulu dijinakan oleh anak buah Datuk M.Karathu pada 13 dan 16 Mei 2011 lalu. Kemenangan 5-1 di Shah Alam dan 1-1 di Kota Bharu sudah lebih daripada cukup buat Kelantan mara ke perlawanan akhir.

Lawan kali ini adalah musuh tradisi zaman berzaman, Terengganu. Terengganu turut menjinakan jiran tetangga, Pahang, pada tarikh yang sama. Terengganu menang 3-2 di Pahang. Sebelum itu skuad penyu ketinggalan 0-2 kepada Pahang. Walaupun ketinggalan tidak mematahkan semangat anak buah Irfan Bakti ini untuk bangkit dengan tiga gol selepas itu. Penyu terus bersorak apabila turut menang 2-0 ke atas anak buah Dollah Salih dan Zainal Abidin hassan di Kuala Terengganu.

Kini debaran kian memuncak. Di kem Kelantan ada beberapa perkara yang menarik perhatian. Tahun 2009, Sharizan Ismail (Mat Cah) bertanggungjawab untuk menjaga gawang. Pada mulanya Halim Napi menjadi penjaga utama sebelum itu. Selepas tercetus pergaduhan pada 7 April 2009 yang melibatkan Halim, KAFA dan FAM terpaksa menggantung Halim buat beberapa bulan. Ketika inilah Mat Cah bertindak sebagai penjaga gol utama Kelantan. Tetapi Mat Cah terpaksa akur dengan kekalahan kepada Selangor.

Khairul Fahmi Che Mat (Apex) pada waktu itu hanyalah sebagai penjaga gol ketiga skuad Kelantan. Tapi tahun 2011, ada perubahan ketara. Mat Cah bukan lagi penjaga gol utama, sebaliknya diganti dengan Apex. Untuk final malam esok sudah pasti Apex diturunkan kerana kedudukannya sekarang ini selaku penjaga gol nombor satu Malaysia.

Begitu juga dengan Khalid Jamlus yang menjadi sandaran utama skuad 2009. Kini, Khalid sebagai pemain simpanan dan kadang-kadang kala super-sub untuk Kelantan.

Skuad Piala FA 2009 dibimbing oleh Peter Butler, tapi 2011, M.Karathu mengambil alih.

Walauapun sejarah atau kisah lalu, Kelantan tidak ingin kecewa lagi buat kali kedua.

Tapi, ada sesuatu yang "busuk" berbau dan bertiup sekarang ini. Jual permainan. Itulah khabar angin yang kedengaran. Ada yang mengatakan Kelantan akan memberi laluan kepada Terengganu untuk dapat Piala FA, dan Terengganu akan memberi laluan kepada Kelantan untuk menjulang Piala Liga Super. Itulah khabarnya. Jujur aku mengatakan, aku tidak percaya perkhabaran ini.

Pertembungan final kali ini juga bakal menarik perhatian jutaan peminat bola sepak tempatan. Tapi tumpuan lain yang utama adalah penyokong kedua-dua pasukan. Umum mengentahui penyokong Kelantan dan Terengganu sukar duduk bersama walaupun berjiran (ketika menonton pasukan mereka berentap sesama sendiri. Jika untuk hal lain tidak menjadi masalah untuk orang Kelantan - Terengganu duduk bersama). Hal ini sudah pasti akan menimbulkan sesuatu yang tidak diingini berlaku jika ada pihak yang mengambil mudah.

Walau apapun, harap-harap tidak ada penyokong yang babil dan tolol sepanjang perlawanan berlangsung mahupun sebelum atau selepas perlawanan berakhir.

*Dengar-dengar juga RTM akan menyiarkan juga siara langsung final kali ini dan juga baki dua perlawanan Liga Super nanti. Harap-harap betullah. Dan berharap juga Liga Piala Malaysia nanti RTM turut adakan siaran langsung. Haraplah.. \m/