Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, Februari 01, 2011

Cerita bola: Disiplinkan penyokong yang babil dan tolol

Semangat orang gedebe atau samseng tidak mudah hilang dari jati diri sesetengah orang Kelantan. Semangat ini mudah terbawa-bawa dalam segenap hal. Semangat ini jugalah yang sering kali mencemari nama baik Kelantan. Gedebe yang menyelaputi penyokong Kelantan dalam arena bola sepak menjadi topik hangat di mana-mana media massa.

Lihat saja tingkah laku sebahagian sahabat kita ketika memberi sokongan kepada pasukan; ada yang terpekik terlolong, mencarut, melempar kata nista. Habis sumpah seranah ke arah pemain lawan, dilemparkan pula ke arah penyokong lawan. Tidak cukup dengan itu, pengadil pula jadi sasaran. Lebih pilu, ayat-ayat membunuh ini juga ditujukan ke arah pemain sendiri, jika pemain kita mempamerkan corak permainan yang hambar.

Tidak cukup dengan itu, lebih parah sikap gedebe ini dipamerkan dengan bentuk fizikal; balingan objek, dan mercun ke dalam padang. Kalau tak pemain lain, dituju kepada pengadil. Kalau pengadil "mengelak", pihak keselamatan pula yang menjadi sasaran. Lebih parah, pihak perubatan pun akan dilibat sama.

Puas kita nasihat, puas kita bertaskirah, puas kita membebel, tapi masih ada yang babil dan tolol. Kerana gedebe, segelintir penyokong ini telah menyemarakan lagi holigen di kalangan kita. Babil dan tolol seakan kembar seiras dalam diri masing-masing.

Menjadi satu keseronokan dan kepuasan jika dapat membaling mercun dan objek ke padang. Keseronokan bersorak bagaikan hilang seri jika tiada objek melayang ke dalam padang. Sorakan yang kedengaran di segenap penjuru dan sudut seakan tiada seni jika tidak disertakan dengan bunyi mercun.

Sedar atau tidak sikap babil dan tolol segelintir sahabat kita ini menjadi tarikan negatif kepada orang luar? Segelintir media massa yang sememangnya anti Kelantan sudah pasti bertepuk dan bersorak dengan tingkahlaku kita. Inilah yang dinanti-nantikan. Ini berita sensasi yang ditunggu-tunggu setiap masa. Inilah.

Cukuplah kita seakan dipulaukan dalam segenap hal, jangan ditambah lagi dalam hal bola pula. Semangat gedebe yang tak bertempat ini akan menambahkan lagi semangat kebencian segelintir orang luar terhadap kita.

Perlakuan kita yang gedebe ini ini menjadi ikutan anak-anak kecil dan remaja-remaja baru. Pernah satu ketika aku melihat gelagat anak kecil dan beberapa remaja baru yang melakukan aksi negatif sewaktu menonton di stadium. Di sini mereka mempelajari sesuatu yang tidak ada dalam silibus persekolahan. Diajar bagaimana untuk membaling mercun, diajar cara-cara untuk mencarut, ditunjukkan panduan melakukan provokasi dan diajar dan terus diajar untuk menjadi orang yang kurang ajar.

Wahai sahabat, sedarkah kita akan hal ini? Cukuplah..

Bagaimana lagi agaknya untuk kita memberi kesedaran kepada segelintir sahabat kita ini agar lebih tertib ternin ketika memberi sokongan?

Kepada sahabat yang budiman, tolong-tolonglah sahabat kita di sebelah tu. Jika ada yang cuba-cuba nak lempar botol-botol air, tolong-tolong nasihatkan. Takut? Samalah, akupun takut juga.

Dunia semakin canggih dengan teknologi, melalui alam siber ini kita cuba menasihat. Agak-agaknya yang suka duk wat acara lempar mercun dan botol tu semuanya ada Facebook, Twiter, MySpace, website tak? Kalau ada, mudah-mudahan ini adalah medium terbaik kita untuk mendisplinkan sahabat kita yang gedebe lagi babil dan tolol tu.

1 Februari '11, seteru tradisi akan bertemu di SSM IV. Sang Penyu akan bertandang ke laman Sang Kijang. Dua perkara yang menarik di sini; pertama adalah permainan dan kedua adalah penonton. Tapi kali ini aku tekankan kepada penonton. Walaupun berjiran, Kelantan dan Terengganu bagaikan musuh utama dalam arena ini. Setiap kali bertemu sudah pasti ada sesuatu yang terjadi. Penyokong kedua-dua pasukan akan turut sama "berperang". Itulah yang terjadi sejak sekian lama. Malam ini kita akan saksikan detik-detik "peperangan" ini.

Aku anak jati Kelate yang akan terus menyokong pasukan ini (tapi sekali sekala kena kutuk dan kritik jugalah kan).

Tiada ulasan:

Catat Komen

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..