Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, Jun 06, 2011

9,10,11,12. Kenduri, kahwin, kenduri, kahwin. Akhir sekali mati.

9 Jun hingga 12 Jun, empat hari berturut-turut aku akan menghadiri sambutan hari bahagia sahabat aku. Sebelum tarikh itu ada beberapa tarikh lagi. Bermula 28 Mei dan 4 Jun. Sebelum itupun ada lagi. Aku taknak sebut sebab banyak sangat.

Selamat berbahagia buat sahabat semua.

Fasa hidup seterusnya dalam diri. Bermula dari loh mahfuz, kemudian beralih ke rahim ibu. Apabila cukup masanya, kita menjengah ke alam dunia sebagai anak kecil, bayi. Masa berlalu daripada meniarap kita merangkak, bertatih, berjalan dan berlari. Kita membesar lagi hingga menjadi kanak-kanak.

Daripada makan disuap, kita mula menyuap sendiri. Daripada minum berbotol susu, kita minum bergelas.

Apabila umur tujuh tahun kita mula diajar “A,B,C,... alif, ba, ta,...”. Dan ada juga di kalangan kita yang mendapat pendidikan sejak umur kurang enam tahun. Umur lima tahun masuk tadika. Setahun kemudian prasekolah.

Dalam tempoh ini kita sekali lagi menempuh alam baru. Bagi yang perempuan waktu begini menjadikan mereka gadis. Bagi lelaki kita juga akan jadi bukan lagi kanak-kanak biasa. Waktu inilah dipanggil akhil baligh. Tempoh ini jugalah kita – yang lelaki – akan mengalami detik cemas yang pertama, iaitu detik masuk jawi. Berdebar, takut, gemuruh, semuanya ada.

Umur 13 tahun satu langkah lagi dilalui apabila melangkah ke sekolah menengah. Dari 13 tahun hingga 17 tahun kita mula belajar sesuatu yang tidak ada dalam silibus sekolah. Ada yang bercinta monyet (aku pernah cakap kat sahabat aku, “Agak-agaknya cinta monyet ni sempat jadi beruk tak?”, sambil ketawa), hisap rokok, ponteng sekolah dan bermacam-macam lagi. Ada yang lebih parah mencuri, menagih dadah, zina dan sebagainya yang negatif. Bagi yang baik, kita laluinya dengan berhati-hati.

Habis sahaja SPM masing-masing ada haluan sendiri. Bagi yang cerdik pandai sikit mereka meneruskan pengajian. Tingkatan enam, kolej, matrikulasi dan sebagainya. Yang kurang minat belajar mereka cuba-cuba menjejak ke alam pekerjaan. Yang dapat jodoh awal, alhamdulillah, mereka mengikut sunnah lebih awal daripada sahabat-sahabat yang lain. Menjadi suami atau isteri. Tapi kebanyakannya dalam tempoh ini perempuan mendahului lelaki.

Fasa hidup diteruskan. Ada yang sambung belajar sampai ke universti. Ada yang ambil diploma. Ada yang ambil sijil. Ada juga yang temui ajal awal. Semuanya ada.

Masa terus berlalu. Hari berganti minggu. Minggu berganti bulan. Bulan berganti tahun. Setahun. Dua tahun. Tiga tahun. Dan empat tahun. Dan tahun-tahun yang mendatang.

Dalam tempoh ini juga ramai yang beralih nasib fasa. Lepasan universiti dapat kerja, lepasan diploma dapat kerja. Yang ada sijil juga dapat kerja. Yang tak dapat kerja juga masih ada.

Tempoh-tempoh terus berjalan. Jodoh telah sampai. Ini juga adalah detik cemas kedua buat kita, lebih-lebih lagi lelaki. Bakal berdepan tok kadi dan keluarga baru.

Bagi yang belum bertemu jodoh, juga masih membujang.

Masa terus berlalu. Fasa terus berganjak. Kerja. Kahwin. Isteri. Suami. Anak. Cucu. Cicik. Dan terus berjalan, berlalu untuk ke fasa yang seterusnya.

Fasa seterusnaya adalah saat kematian. Detik cemas seterusnya buat insan. Ya, buat semua hamba Allah. Tidak kira yang dah kahwin. Yang belum kahwin. Yang kerja. Yang belum kerja. Yang itu, yang ini. Yang yang yang yang dan yang yang seterusnya....

Fasa kematian tidak mengikut tempo dan turutan. Ada yang meninggal sebelum bersekolah rendah. Ada yang mati sebelum masuk jawi. Ada yang sebelum baligh. Ada yang sebelum bercinta monyet. Ada yang sebelum kahwin dan kerja. Dan ada juga yang mengakhiri hayat selepas melalui semua fasa di atas. Ada juga yang hanya sempat melalui satu, atau dua, atau tiga fasa saja.


Itulah fasa hidup kita. Daripada Allah kita datang, kepada Allah kita pulang.