Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, Jun 03, 2011

Kecil Tumpang Besar, Besar Tumpang Kecil. Apa jadi?

Kali ini aku cuba sampaikan sesuatu catatan yang memerlukan akan berfikir panjang. Aku cuba untuk menyatakan apa sebenarnya "Kecil Tumpang Besar, Besar Tumpang Kecil".

Apa yang dimaksudkan dengan “kecil”, “besar” dan “menumpang”. Sebenarnya perkataan-perkataan ini bukanlah bermaksud secara tepat difinisinya. Aku cuba membuat andaian dan eksploitasi perkataan tersebut mengikut pendapat sendiri. Inilah MyView (pandanganku).

Difinisi biasa “kecil” dan “besar” adalah mungkin dari segi saiznya. “Menumpang”, pula barangkali bermakna sesuatu “kebergantungan” kepada orang atau pihak lain.

Kenderaan kecil menumpang kenderaan besar, itu adalah biasa. Tiada apa yang luar biasa jika sebuah kereta (kecil) dimuatkan dalam lori kontena (besar). Tapi sebuah kontena hendak dimuatkan dalam sebuah kereta mahupun van memang luar biasa. Memang tidak munasabah. Memang melampau.

Kita cuba faham salah satu contoh “Kecil Tumpang Besar, Besar Tumpang Kecil”.

Seseorang yang bergaji kecil menumpang seseorang yang bergaji besar, itu biasa. Tapi adakalanya ini akan menjadi luar biasa. Adakalanya juga ia akan menjadi melampau.

Seseorang yang bergaji besar menumpang seseorang yang bergaji kecil, itu agak luar biasa. Adakalanya ini menjadi biasa dan tidak perlu dipersoalkan.

Kita cuba selangkah lagi persoalan ini. Fahami betul-betul.

Seorang isteri yang bergaji kecil menumpang seorang suami yang bergaji besar itu adalah biasa. Dalam hal ini istilah “menumpang” memang tidak boleh digunakan. Ini kerana sudah menjadi kewajipan seorang suami untuk menanggung seorang isteri walaupun isterinya bekerja. Dan ini akan menjadi lebih biasa jika isteri tidak bergaji (suri rumah).

Bagaimana pula dengan seorang suami yang bergaji kecil menumpang seorang isteri yang bergaji besar? Adakah istilah “menumpang” boleh diguna pakai, atau tidak? Ada ketikanya istilah “menumpang” itu mesti digunakan. Adakah suami bergaji kecil menumpang isteri bergaji besar itu perkara luar biasa? Sekali renung ia perkara luar biasa. Sekali fikir ia perkara biasa.

Ia akan menjadi luar biasa jika suami betul-betul menumpang isteri yang bergaji besar. Sebabnya? Sebabnya suami perlu dan wajib menanggung isteri walaupun isteri bergaji besar. Tapi ini akan menjadi biasa dan akan terus menjadi kebiasaan jika gaji suami yang kecil itu tidak mampu menanggung isteri (dan anak-anak).

Yang menjadi melampau kerana suami yang bergaji kecil tidak bertanggungjawab. Gaji kecil tidak menjadi masalah. Yang menjadi masalah apabila hilang rasa tanggungjawab dalam diri, tapi timbul pula sikap menumpang isteri. Inilah yang menjadi melampau.

Seterusnya; Seorang suami yang bergaji besar menumpang isteri yang bergaji kecil memang luar biasa. Dan ini memang melampau. Di sini ada dua perkara penting yang mesti diberi perhatian. Pertama tanggungjawab suami yang wajib menanggung isteri. Kedua wujud “kezaliman” suami yang bergaji besar menumpang isteri bergaji kecil.

Macam pula jika isteri bergaji besar menumpang suami bergaji kecil? Adakah perlu digunakan istilah “menumpang”? Sudah menjadi tanggungjawab suami menanggung isteri, walaupun isteri bergaji besar. Dan ini bukanlah sesuatu yang luar biasa. Dan ini tidak perlu dipersoalkan.

Perkara yang perlu dipersoalkan dan perkara yang melampau adalah apabila suami bergaji besar menumpang isteri bergaji kecil. Atau lebih parah menumpang isteri yang tidak bergaji.

Selesai sudah contoh.

*****Sesuatu yang tiba-tiba terlintas dalam fikiran. Persoalan “Kecil Tumpang Besar, Besar Tumpang Kecil” yang mencetuskan sedikit kekeliruan. Aku cuba menterjemahkan sedikit kekeliruan ini dalam bentuk penulisan. Tapi apa yang terbuku, terpendam, tersimpul dalam ini sebenarnya sukar untuk digambarkan.

Hakikatnya hidup berumah tangga ramai yang tahu tapi ramai juga yang sukar menangani dengan sempurna. Hidup saling kebergantungan, untuk mencapai sepakat. Jika ini terjadi tiada masalah jika wujud “Kecil Tumpang Besar, Besar Tumpang Kecil”. Dan aku percaya jika wujud sekalipun ia hanyalah untuk kebaikan bersama. Inilah yang diharapkan. Jika tidak? Tepuk dada tanya iman..

Apa yang akan jadi jika perkara ini terjadi? Itu persoalan yang memang sukar aku nyatakan. Apa jadi..?

Boleh faham...??