Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Rabu, Jun 08, 2011

Bila ustazpun merokok

Tika termenung dan mengelamun, aku terfikir dan berfikir.. Siapakah ustaz? Apa istimewanya seorang ustaz berbanding dengan kita insan biasa..? Uztaz tu semuanya baik ke? Ada ke ustaz hanya pada gelaran tapi bukan pada tingkahlaku?

Secara mudahnya gelaran ustaz itu adalah untuk merujuk kepada individu yang menjadi guru agama Islam. Guru yang mendapat pendidikan Islam dan mengajar mengenai Islam. Ustaz juga tidak saja merujuk kepada guru sekolah malah guru yang mengajar di mana-mana sektor. Ia juga merujuk kepada sesiapa saja yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam hal ehwal Islam. Itu gambaran mudah untuk menggambarkan siapakah “ustaz”.

Dalam kepala kita ustaz itu seorang yang cukup istimewa. Ustaz ini digambarkan seorang yang bersih dari segi jasmani lebih-lebih lagi rohani. Ustaz seorang yang diberi penghormatan lebih tinggi berbanding seorang guru biasa, apatah lagi orang biasa. Ustaz adalah guru yang sempurna dari segala sudut. Itu gambaran kita terhadap seorang yang bergelar “ustaz”.

Jika seorang ustaz melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama sudah tentu ia sesuatu yang malang. Di sini mengambarkan bagaimana masyarakat tidak mahu gelaran “ustaz” itu tercemar dengan perbuataan yang negatif oleh seorang ahli agama.

Bagaimana pula jika seorang ustaz itu merokok?

Merokok merupakan satu pendebatan dan perbahasan yang tidak berkesudahan. Ada pendapat yang mengharamkan. Ada yang kata makruh. Ada juga yang diam membisu (terutama perokok itu sendiri).

Dari sudut kesihatan sudah tentu ia satu tabiat sia-sia kerana bukan saja merbahayakan kesihatan perokok malah orang sekelilingnya. Kalau ilmu perubatan melarang tabiat merokok, apatah lagi ilmu Islam. Tapi bagaimana pula dengan pandangan ustaz yang merokok. “Apa pandangan ustaz tentang tabiat merokok”?, cuba tanya soalan ini kepada ustaz yang tidak merokok dan ustaz yang merokok. Apa reaksi mereka? Apa jawapan mereka?

Pengharaman merokok memang belum dimuktamadkan. Tapi ini bukan alasan untuk seorang ustaz untuk terus dengan tabiat merokok.

Seperti yang aku katakan tadi, ustaz itu adalah individu yang begitu istimewa dari segenap sudut sama ada akhlak, dan tingkahlaku. Jika ustazpun sukar meninggalkan tabiat merokok apatah lagi orang biasa.

Umum mengetahui merokok itu banyak buruk berbanding baik. Membazir duit, menjejaskan kesihatan, pencemaran udara dan macam-macam lagi. Ustaz-ustaz yang merokok jangan kata tabiat ini untuk meningkatkan ekonomi negara. Ya, dengan jumlah “pengguna” rokok yang tinggi memang menjadi salah satu penyumbang kepada peningkatan ekonomi negara.

Sukar untuk aku menerima seorang ustaz perokok. Ustaz biasanya penuh dengan nasihat, tingkahlaku sempurna dan tabiat yang elok. Tapi dengan tabiat merokok bagaimana ustaz nak tampil dengan menjadi penasihat yang baik?

Ustaz perokok. Sesuatu kerugian bagi kita yang bukan perokok yang juga bukan ustaz (orang Islam biasa).

Tunjukkan tingkahlaku yang baik, tabiat yang elok..


Boleh faham...?