Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, November 16, 2010

Berkorban atau terkorban?

Insya-Allah, jika tiada aral melintang hari Rabu ini umat Islam akan menyambut 10 Zulhijjah. Ini bermakna Aidiladha bakal menjelma sekali lagi. Ini juga bermakna kita sekali lagi diberi kesempatan oleh Pencipta untuk terus menikmati hari raya.

Sejarah awal mengenai peristiwa Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail menjadi pencetus bagaimana Aidiladha disambut pada hari ini. Ibrahim sanggup mengorbankan anaknya apabila menerima wahyu daripada Allah. Ismail pula sanggup berkorban kerana Allah. Akhirnya pengorbanan dua beranak ini diangkat ke darjat yang amat tinggi.


Bagaimana pula kita? Kita berkorban atau terkorban? Pertama sekali aku tertarik untuk mengetengahkan satu persoalan tentang orang yang melaksanakan ibadat korban. Tahun ini purata kos korban untuk "satu bahagian" adalah dalam RM300 - RM350. Ini bermakna harga seekor lembu lebih daripada RM2000. Dan lembu juga agak besar (besar atau kecil lembu boleh dinilai dengan harganya). Tuan ampunya lembu sudah pasti tersenyum lebar dengan nilai yang sebegitu. Bagi yang mengambil bahagian (korban) wang bukan ukuran kerana ibadat itu yang utama. Tuan mapunya lembu pun samalah, bukan nilai keuntungan yang utama tapi nilai pahala yang diharapkan. Tapi..


Tapi andai kata dengan harga RM350.00 sebahagian, lembu pula taklah besar seperti yang diharapkan; Bagaimana agaknya "nilai" pahala tuan ampunya lembu tu? Andai kata tuan ampunya menipu atau berhelah. Apa yang pasti tuan ampunya sepatutnya tidak melihat keuntungan semata-mata (harga sebahagian tu perlu sepadan dengan lembu yang akan "dijual"). Itu mengenai tuan ampunya. Bagaiman pula reaksi "si pembeli" seandainya harga yang dibayar tidak sepadan dengan besar atau kecil lembu (dan haiwan korban yang lain)?


Si pembeli sudah pasti tidak berpuas hati dengan keadaan sebegitu. Tapi, di sebalik rasa tak puas hati tu, adakah ini menunjukan kita sanggup berkorban? Atau kita rasa terkorban dengan situasi ini? Ibadat korban tidak dinilai dengan harga bahagian, tidak dinilai kecil atau besar haiwan korban tapi dinilai kerana keikhlasan dan kemampuan kita. Jika tidak mampu ia bukan satu paksaan atau kemestian kita untuk melaksanakan ibadat korban. Jika rasa tertipu; itu (mungkin) salah satu ujian keatas kesanggupan dan keikhlasan kita dalam ibadat korban.


Daging korban mesti diagihkan kepada sesiapa yang berhak seperti fakir dan miskin. Dan dalam fikiran "pembeli" sudah pasti terselit dan tersimpan mereka yang patut kita sedekahkan daging. Tapi dek kerana harga tidak sepadan dengan besar kecil haiwan kadang-kadang kita terpaksa kecilkan jumlah penerima sedekah kita. Dengan ini adakah kita akan "terkurang" nilai pahala? Sekali lagi dinyatakn nilai korban bukan terletak pada harga dan jumlah penerima tapi terletak pada nilai keikhlasan dan kemampuan.


Keduanya; aku "tertarik" dengan berita kematian semasa perayaan menjelma. Ajal dan maut memang telah tersurat di loh mahfuh Allah, tapi kita juga mesti berhati-hati. Ini aku rujuk kepada kes kemalangan jalan raya. Cuai dan lalai faktor utama. Demi untuk pulang menyambut hari raya korban (dan juga Aidilfitri) di kampung, ramai pula yang terkorban di jalan raya.


Berkorban atau terkorban, semuanya ada dalam pengetahuan Allah. Sebagai hamba-Nya, kita hanya mampu berserah. Ibadat kerana Allah bukan kerana nilai duniawi.


*Kali ini catatan ini bukan melibatkan sesiapa yang khusus, cuma sekadar apa yang terlintas di kepala.
*Terlintas di fikiran bagaimana ibadat korban itu dinilai jika ada sikap sebegitu dalam diri; oleh itu aku cuba lahirkan apa yang terselit dalam fikiran.


Cuba tengok ni: *Ustaz Zahazan Mohamed: Hikmah korban dan *Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin: Pengorbanan bukan sekadar cerita
_________________________________________________
*Link ini masih seperti semasa catatan ini ditulis (update time 20:16)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..