Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, Februari 28, 2011

"Rahmat" pilihanraya

Bila tiba pilihanraya kecil (dan juga pilihan raya umum) penduduk setempat akan dilimpahi kemewahan. Bakal menanti adalah penduduk DUN Kerdau (Pahang) dan Merlimau (Melaka). Begitu juga dengan rakyat negeri Sarawak.

Seperti biasalah, mana-mana PRK diadakan maka berduyun-duyunlah ahli politik akan berkunjung ke pelusok kawasan. Bersusun-susun bantuan akan disusun untuk agihan penduduk. Bercacak-cacak bangunan dan jambatan baru yang dijanjikan. Tak lupa juga dengan jalan bertar baru. Itu fenomena biasa. Dan berebut-rebut wartawan tv dan surat khabar sibuk melaporkan berita dan info. Dua media utama ini sama ada daripada pihak kerajaan pusat mahupun kerajaan pembangkang. Dan yang paling utama adalah peranan media ini untuk menyampaikan propaganda, provakasi, kempen, dan seluruh agenda calon dan parti pilihan.

Dalam dunia teknologi yang semakin maju, media altenatif pula timbul dan dimanfaatkan sepenuhnya. Laman blog, laman sosial internet dijadikan medan  penting seperti media utama sebelum ini. Tapi itu bukan persoalan utama  bagi aku.

Persoalannya.... Time macam nilah orang politik sibuk masuk kawasan. Rakyat pula bukan main bangga kalau orang politik masuk dan datang bagi bantuan. Katannya inilah keperihatinan pemimpin. Janji punya janji, janji dan janji terus berjanji untuk memberi bantuan kepada pengundi.

Projek segera,dan bantuan kilat akan sampai bila-bila masa. Bantuan makanan dari rumah ke rumah, baja percuma untuk setiap pekebun kecil, perahu-perahu tambahan untuk nelayan-nelayan dan macam-macam lagi.


Jika sebelum ini jalan berlubang-lubang, jambatan hampir runtuh, rumah kian uzur tiada siapa yang peduli. Tapi dengan adanya PRK semua itu akan selesai dalam waktu yang singkat. Bantuan kewangan juga turut sama disalurkan. (Kononnya) Bantuan yang diberi nama "kemanusian dan tanggungjawab".


Rancangan tv dan ruang berita di tv dan surat khabar akan diselitkan perihal kempen calon-calon pilihan. Malah ada ruangan khas untuk calon-calon tertentu berkempen. Waktu-waktu beginilah calon dapat berkempen dan menghentam lawan.


Rakyat? Akan tersenyum dan puas kerana waktu begini mereka boleh memohon apa saja. "Mintalah apa saja, asalkan anda mengundi dan memilih parti kita", mungkin itulah kata-kata seorang calon. Adakah ini "rahmat" dan "hikmat" pilihanraya?


Hmmmnn...adakah sistem pilihan raya dan sistem kempen Malaysia adil? Adakah setiap calon dan parti diberi hak yang sama dalam ruang kempen, terutama di media massa (tv dan cetak)?


Baca ni.. Jangan pilih badut
Wang pembayar cukai
Adakah dosa & pahala dalam mengundi pilihanraya?

1 ulasan:

  1. negara kita masih belum mengamalkan demokrasi sepenuhnya. kami hanya diberi janji manis semahal gula. moga undian saya adalah tepat....-dun kerdau-

    BalasPadam

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..