Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, September 19, 2011

Sekilas peristiwa Bukit Kepong


Perwira negara Bukit Kepong

FOTO kenangan sebahagian anggota polis yang terlibat dalam peristiwa di Bukit Kepong.


“JANGAN bimbang Tuan OCPD (Ketua Polis Daerah), kita akan pertahankan tempat (Bukit Kepong), biar putih tulang jangan putih mata.”
Demikian ayat terakhir Sarjan Jamil ketika melambai kepada Ketua Polis Daerah Pagoh, Datuk Seri J.J Raj yang ketika itu berada di jeti polis marin ke Lenga, Johor selepas melawat Bukit Kepong pada 22 Februari 1950. Tarikh itu ialah sehari sebelum balai polis tersebut diserang dan dibakar komunis.
Dalam sesi lawatan itu, Raj yang tiba pukul 10.30 pagi disambut oleh Jamil, polis Interpol dan Penghulu Ali yang kemudian menikmati hidangan makan tengah hari di kediaman penghulu sebelum berbasikal mengelilingi Bukit Kepong tanpa menyedari sejumlah 180 komunis telah bersedia menyorok di sekitar kawasan itu.
Raj, 90, yang masih sihat dan berbadan tegap berkata, selepas meronda, beliau pulang semula ke jeti kira-kira pukul 7 malam, manakala orang ramai yang ketika itu menghantarnya ke jeti bersama penghulu dan Sarjan Jamil menunggu di tebing jeti.
Menurut Raj, ketika anggota polis marin menghidupkan enjin bot, beliau sempat berpesan kepada Jamil, ‘Eh Jamil, jaga baik-baik’.
“Saya masih ingat lagi ayat Sarjan Jamil, sambil memberikan tabik yang rupa-rupanya merupakan tabiknya yang terakhir kepada saya. Itulah kali terakhir saya jumpa Sarjan Jamil,” katanya ketika ditemui pada sidang akhbar Yayasan Pengaman Malaysia di Shah Alam baru-baru ini.
RAJ menjadi Ketua Polis Daerah Pagoh ketika peristiwa menyayat hati Bukit kepong berlaku pada tahun 1950.


Sambil mengimbau kembali tragedi Bukit Kepong yang menyayat hati itu, Raj yang menjaga lebih 20 balai polis di Pagoh memberitahu, pertama kali beliau bersama pasukan skuad Tiger sampai di Bukit Kepong pukul 8 pagi pada 23 Februari 1950, fikirannya sendiri kosong dan rasa seperti gila.
“Saya tengok tapak balai, saya jadi macam orang gila. Tidak tahu apa hendak buat, darah ada di mana-mana dan api masih membakar balai polis,” katanya lagi.
Dibakar bersama balai
Raj yang memegang jawatan terakhir sebagai Pengarah Pengurusan Bukit Aman sebelum bersara pada 1976 berkata, berdasarkan fakta yang dicatatkan, anggota Parti Komunis Malaya (PKM) bertindak mencampakkan anggota-anggota polis dan ahli keluarga mereka yang tercedera ke dalam api yang sedang marak.
“Anggota polis dan orang awam yang cedera dicampak ke dalam api yang sedang marak membakar balai polis mengakibatkan bilangan mereka yang terkorban adalah seramai 27 orang iaitu 14 anggota polis, lima polis bantuan dan masing-masing empat isteri serta anak polis,” ujar beliau sedih.
Raj yang sangat terkilan, tersinggung dan kecewa dengan kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berhubung kenyataannya yang menyokong perjuangan komunis itu juga memberitahu, pada hari kejadian kekuatan anggotanya yang diterajui oleh Jamil hanya seramai kira-kira 20 orang berbanding komunis sebanyak 180 orang.
Menurut beliau, selalunya orang biasa akan menyerah diri atau mengibarkan bendera putih tanda menyerah kalah apabila diserang dengan jumlah kekuatan sembilan kali ganda. Tetapi Jamil dan anggotanya tetap bersemangat melawan bagi mempertahankan bukan saja balai polis dan kawasan itu tetapi agama dan keselamatan keluarga.
Malah, tambahnya, pertempuran itu berlangsung selama hampir tiga jam.
SEKUMPULAN bekas anggota tentera yang pernah bertempur dengan penganas komunis sehingga tercedera dan hilang anggota kaki meluangkan masa meninjau persekitaran Balai Polis Bukit Kepong baru-baru ini.


“Pada masa itu, kedudukan balai polis dikelilingi bukit dan belukar di mana 180 komunis menyorok di situ. Ketika diserang, Sarjan Jamil dan anggotanya melawan balik dan berlarutan selama tiga jam dan pada pukul 6.30 pagi, komunis semakin berani sehingga meniup begol kali kedua dan terus menembak lagi,” ujarnya.
Ketika itu juga, Raj menambah, Ahmad Indera atau Mat Indera juga dikatakan turut menggunakan alat pembesar suara meminta supaya polis menyerah diri jika tidak mahu diapa-apakan.
“Bila Mat Indera bagi amaran, Sarjan Jamil tinggal seorang, rakan di sebelahnya cedera dan sebelah lagi terkorban, manakala di belakangnya kedengaran suara anak-anak dan isteri yang menangis.
“Mungkin orang lain akan menyerah tetapi Sarjan Jamil tetap berjuang melawan dan dia ditembak ketika sedang berlari keluar pergi ke kubu apabila balai polis itu terbakar selepas dilemparkan botol berisi minyak tanah,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..