Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Khamis, Ogos 19, 2010

Hmm.. Apa ek?

Ehm.. Apa ek.. Sebelum online tadi macam-macam perkara yang aku nak katakan, tapi bila dah online idea tu hilang tiba-tiba. Inilah salah satu sifat manusia yang kadang-kala cepat "hilang ingatan". Tetapi apa yang pasti itu bukan bukan kehendak kita.

Ehm..lama juga tak online blog ni. Internet dah kena "potong". Sebenarnya dulu guna laptop, pastu "ambil" line wifi Petronas - 150 meter - berdekatan rumah. Bila laptop takda, maka terputuslah dengan dunia siber. Bila dunia siber terputus maka sedikit sebanyak merencatkan persahabatan. Yelah, adanya IT ini dapat jugalah berhubung dengan sahabat-sahabat ysng jauh. Walaupun begitu aku sesekali tidak melupakan sahabat jauh, apatah lagi yang dekat. Tetapi alhamdulillah sekarang aku guna wireless abdapter yang disambung ke PC Desktop aku. Boleh tahan juga la linenya. Dan persahabatan dihangatkan kembali.

Ehm..sejak dari dulu lagi aku ni payah sangat nak lelap mata waktu malam atau dalam bahasa sainsnya (mungkinlah) dikenali sebagai insomnia. Ada yang kata imsonia ni terjadi sebab kerap tidur siang hari, jadi payahlah nak tidur malam. Suratan atau kebetulan aku memang suka tidur siang hari. Tetapi kalau aku tidak tidur siang sekalipun mata aku payah juga nak lelap malam. Imsonia lah juga. Ehm..jadi kadang-kadang sampai ke pagi mata ni masih lagi terkebil-kebil.

Sejak akhir-akhir ni juga aku masih begitu. Di sebalik itu juga tidur aku terganggu kerana memikirkan sesuatu. Fikiran masih lagi kusut akibat kesilapan dan kealpaan lalu. Ya, masih. Bila terfikirkan perkara-perkara itu, aku makin payah nak lelapkan mata. Tetapi bila dah lelap, susahlah pula nak celik. Orang kata pengalaman itu "guru" yang sejati. Pengalaman itu akan mendidik kita untuk menjadi lebih dewasa. Hah.. sekarang ini pengalaman aku belum lagi betul-betul menjadi guru aku. Atau mungkin pengalaman itu telah lama menjadi guru aku, cuma aku tidak sedar. Mungkin suatu hari nanti aku akan menyedarinya. Harapannya begitulah, agar tidur ku kembali tenang dan normal..

Bila mata tak mahu lelap, ada kalanya sampai ke pagi, aku biarkan saja sehingga mata ini mengalah. Apabila hampir Subuh, bagaikan pintu lif, mata tiba-tiba mengantuk. Aku gagahkan semangat untuk sujud kepada Allah terlebih dulu sebelum lelap. Dan sering kali juga aku lalai dan biarkan mata lena tanpa mempedulikan suara azan. Ya, itulah aku..

Ramadhan 1431H, 2010M, memberi sedikit kekuatan. Bila malam mata tak mahu lelap, aku biarkan saja sehinggalah bersahur. Ramadhan yang menjelma juga memberi kekuatan untuk aku sujud kepada Allah tatkala azan Subuh berkumandang.

Ya.. Ramadhan ini satu rahmat. Mata yang sukar lelap, dan Subuh yang tertinggal sebelum ini; sekurang-kurangnya mengingatkan aku kepada Pencipta. Tetapi aku masih lalai dan cuai apabila solatku sering dibaluti dengan fikiran dunia. Ya begitu.

Ehm.. Mungkin ini semua sebagai ujian untuk aku terus tabah.. Tidaklah Allah bebankan umat-Nya melainkan ia mampu ditanggung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..