Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, Ogos 20, 2010

Surat

Bila posmen melintas je depan rumah aku mesti berdebar-debar dan takut. Macam mana tak berdebar-debar, bimbanglah kalau ada surat-surat yang tidak diingini sampai.

Surat pertama yang aku takut adalah surat PTPTN. Kedua; surat bil internet yang tertunggak berbulan-bulan. Sahabat-sahabat yang senasib dengan aku (yang belum dapat kerja tetap) telah beberapa kali sampai surat notis dari PTPTN. Dan ada juga yang terima surat daripada pejabat peguam. Hanya dengan bayaran RM50.00 mereka "terselamat" seketika. Aku? Belum lagi sampai surat peguam; hanya notis bayaran je yang sampai. Hahai.. Aku pun tak tahu berapa banyak bayaran yang tertunggak. Apa yang pasti aku tak pernah sekalipun buat bayaran. Hahaha... Agaknya "bunganya" akan naik melambung. Hah..Kepada pihak PTPTN, tunggu je la ye..

Surat kedua dari Celcom. Aku percaya Celcom Broadband yang aku langgan akhir tahun lalu dah kena potong berbulan-bulan yang lalu. Surat terakhir dari Celcom adalah tuntutan bayaran akhir dan dari pejabat peguam. Biasalah, kalau dah lama tak jelaskan hutang dah tentu Celcom akan hantar surat peguam. Hahaha... Aku pun dah ingat berapa RM yang akhir tu kena jelas.

Surat yang tak pernah aku dapat, dan yang aku duk tunggu-tunggu tak juga sampai-sampai. Surat temuduga kerja. Mungkin belum masanya lagi kut. Kalau ada rezeki tak ke mana la gamaknya.

Semalam aku terima satu surat yang tak pernah aku dapat. Tapi bukan pasal temuduga. Surat notis dari CIMB. Dah lama aku tak berurusan dengan CIMB, jadi pihak bank akan menamatkan perkhidmatan. Hah..yang ini aku tak kisah sangat. Tapi kalau difikir-fikir balik rugi juga la kena tamatkan perkhidmatan. Baki dalam tu ada lagi RM8.15. Kalau nak keluarkan comfirm tak dapat tu. Haha..

Hemm.. Itu semua surat dunia. Surat tuntutan dan surat jawapan. Itu juga surat peringatan. Bagaimana pula dengan surat ingatan dari Allah agaknya? Kita pun tak tahu bila agaknya Izrael akan menghantar surat jemputan temuduga dengan Allah. Bila surat temuduga kerja diterima, bila surat tuntutan sampai, bila surat kekasih disambut, kita sentiasa beringat dan sentiasa bersedia. Dan kita juga akan diberi masa, tarikh, dan waktu yang sesuai untuk menjawab surat-surat tersebut. Tetapi adakah kita telah bersedia jika dipanggil temuduga dengan Pencipta? Dan kita tidak tahu bila masanya kita akan dipanggil untuk sesi temuduga di hadapan-Nya. Apa yang pasti temuduga dunia kita boleh lakukan muslihat, helah mahupun pengaruh. Tapi dengan Illahi ...


video
UNGU - Andai Ku Tahu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..