Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Selasa, September 21, 2010

Cerita Bola: Perbezaan yang ada persamaan

Liga Malaysia telah bermula pada 14 September 2010. Perlawanan pertama Kelantan adalah menentang Negeri Sembilan. Jika dulu pasukan Terengganu sering dikatakan musuh tradisi dalam kancah bola sepak Kelantan. Sejak akhir-akhir ini Negeri Sembilan dikatakan musuh baru bagi skuad Kelantan. Bermula dengan insiden April 2009, sehinggalah Final 2009, Negeri Sembilan dilihat lawan yang mesti dilumpuhkan dengan apa jua sekalipun. Begitu juga dengan pasukan Selangor. Kekalahan Kelantan pada final FA 2009 ditangan Selangor bagaikan belum terubat. Perjuangan Kelantan (peringkat liga) akhinya ditamatkan setelah Selangor muncul juara Liga Super.

Seperti yang diduga, kehadiran penyokong pada perlawanan Kelantan vs Negeri Sembilan tidak menghampakan skuad dan pengurusan KAFA. Tiket di kaunter yang berharga RM12 akan melambung di tangan ulat-ulat jadian yang mengaut keuntungan hasil kesusahan orang. Harga stardard di tangan ulat RM15-20. Dan adakalanya mencecah dengan harga lebih tingggi. Namun bagi peminat, masalah harga adalah perkara nombor dua; yang utama dapatkan tiket dan bersorak di dalam stadium. Perlawanan pertama ini juga dimanfaatkan oleh penyokong yang pulang ke kampung sempena Aidilfitri.

Kelantan vs Negeri Sembilan penuh dramatik dan debaran. Dipendekkan cerita Kijang tewas di kaki Rusa dengan keputusan 0-1. Yusuf Mat Karim bermurah hati menghadiahkan penalti kepada NS setelah Subramanian menjatuhkah Idris Karim di luar kotak penalti. Ya, di luar kotak penalti. Melalui gerakan perlahan Stesen Astro Arena saluran 801, seluruh Malaysia dapat menyaksikan bagaimana bijaknya Idris Karim memperdaya Yusuf Karim dengan menerbangkan badan untuk masuk ke kawasan penalti setelah dirempuh perlahan oleh Subra. Namun pada pengamatan Yusuf Kaim, pengadil yang sama menghadiahkan penalti kepada NS sewaktu final 2009, Subra bersalah menjatuhkan Idris Karim di DALAM KOTAK PENALTI.  Dan saat itu pemain NS, Halim Zainal, menyempurnakan sepakan penalti menewaskan Adney; saat itu jugalah penyokong terkedu dan tersedu.

Keseluruhan pemainan Kelantan tidak mencerminkan permainan sebenar. NS yang sebelum ini ditewaskan dalam dua perlawanan Liga Super lebih gemar bermain dengan corak bertahan. Keputusan seri memadai buat mereka. Namun bagi Kelantan keputusan seri di tempat sendiri sama seperti tewas di tempat sendiri. Permainan yang lemah dan longlai akhirnya membawa padah. Dan jaringan 0-1 kekal sehingga babak akhir.

Perlawanan kedua Piala Malaysia kumpulan A, Kelantan menang tipis dengan PKNS. PKNS pasukan dari Liga Perdana "berjaya" menyekat keghairahan Kelantan untuk menang besar. Babak-babak akhir Kelantan hampir berputih mata apabila PKNS diberikan sepakan penalti. Namun Adney kali ini bertindak cemerlang untuk menafikan jaringan PKNS.

20 September; KL Plus betandang ke Kota Bharu untuk memburu kejayaan yang agak mustahil. Kelantan yang tidak pernah kecewa di kaki KL Plus, kali ini penuh yakin untuk mengecewakan pasukan pelawat. Namun kesilapan pertahanan- Subra- yang mendakwa dijatuhkan pelawat tidak diendahkan pengadil pelawanan. Larian bola oleh pelawat akhirnya menewaskan Adney buat kali kedua dalam saingan Liga Malaysia. Tersentak dengan jaringan tersebut akhirnya Kelantan memperoleh peluang keemasan. Bola yang tekena tangan kapten KL Plus, Norhafis Zamani Misbah, di kawasan penalti menceriakan lebih 10 ribu penyokong. Namun sepakan lemah pemain negara, Norsharul Idzlan Talaha berjaya diselamatkan oleh Faizal Rashid, penjaga gol pelawat. Kemudian, entah apa sebab dan punca pengadil menghadiahkan sepakan percuma buat Kelantan sejurus selapas sepakan penalti dilakukan Idzlan. Kapten Kelantan, Indra, melakukan free kick terbaik dari luar kotak penalti untuk menewaskan Faizal Rashid; bola melambung cantik mencium tiang gol sebelah kanan dan melantun menerjah jaring.

Separuh masa kedua Sathia membuat sedikit perubahan. Badri @ Piya dibawa masuk mengantikan Khairan Eroza. Lambungan cantik Piya ke kawasan gol pelawat gagal ditangkap kemas dan membolehkan Idra menanduk bola tersebut untuk jaringan kedua Kelantan dan kedua Indra malam itu. Piya sekali lagi bijak membuat hantaran ke kawasan gol pelawat yang membolehkan Akmal menanduk bola untuk kedudukan 3-1. Namun kegembiraan penyokong tersentak dengan jaringa kedua pelawat pada minit ke-91. Bola yang meluru ke gawang gagal ditepis kelua oleh Syed Adney. Bola yang meluru ke gawang itu dikuis oleh pertahanan tetapi pengadil perlawanan tetap meniup wisil mengesahkan jaringan itu. Selang seminit Adney tersentak dengan sepakan jarak jauh pelawat dan ....gol.....

Kedudukan Kelantan vs KL Plus 3-3. Dan misi mustahil KL Plus sebelum ini tidak lagi mustahil apabila pulang gembira.

Perbezaan Yang ada persamaan
Kerancakan bola sepak Kelantan sejak akhir-akhir ini memang tidak dapat dinafikan. Segenap ruang stadium hampir dipenuhi. Dan jika lawan Kelantan pasukan yang dilihat "hebat" seperti Selangor, NS, atau Terengganu, ruang tempat duduk akan penuh. Dan seringkali juga penyokong berdiri sehingga ke pagar. 20 ribu adalah satu angka yang besar untuk stadium keramat Kelantan. Dan adakalanya angka ini akan bertambah. Ini tidak lagi ditambah dengan jumlah yang berada di luar stadium- perkarangan stadium. Apa maknaya ini semua? Ini maknanya skuad Kelantan menerima sokongan yang terbesar dalam negara Malaysia berbanding dengan pasukan-pasukan lain. Sokongan yang tidak berbelah bagi ini kadang-kala tidak diakui, tidak dipedulikan ...

Perbezaan penyokong dan pemain adalah jelas; pemain berada di padang, penyokong berada di luar padang. Itu bezanya. Persamaannya adalah ingin mengecapi kegembiraan, kemenangan; walaupun dengan cara berbeza. Peminat tidak pernah main-main dalam sokongannya, tetapi pemain adakalanya main-main dalam permainan. Lihat saja perlawanan ketika menentang KL Plus, pemain yang penuh yakin akan menang dalam perlawanan tersebut akhirnya tewas dengan memalukan. "Diboo.." oleh peminat hanya terkesan seketika sahaja. Pemain tidak terjejaspun dengan kekalahan kerana gaji tetap berjalan seperti biasa. Menang atau kalah gaji tidak akan berkurang. Tapi jika menang itu sudah pasti ada habuan yang menanti. Bagi peminat, menang adalah satu kegembiraan, kalah adalah satu kekecewaan. Gaji? Sama sekali tidak ada.

Sedar atau tidak pemain-pemain ini "menerima" gaji daripada peminat? Ya, daripada peminat. Bayangkan jika setiap perlawanan tidak ada penonton, daripada pengurusan hendak buat pembayaran gaji. Jutaan ringgit dikutip melalui jualan tiket. Peminat hadir untuk menyaksikan persembahan menarik dan jika menang itu satu bonus. Tapi kalu mainpun macam budak sekolah, apa lagi yang boleh mengembirakan peminat?

Seringkali kita dengar ungkapan "menang dipuja, kalah dikeji".. Ya, itu adalah satu ungkapan yang benar. Namun di sebalik ungkapan itu seolah-olah mengambarkan peminat yang yang bersalah jika peminat mencela pemain yang tewas. Sebagai peminat @ penyokong, kita membeli tiket untuk melihat kemenangan, bukan kekalahan. Ungkapan "kekalahan bukan disengajakan, kekalahan tidak dipinta" juga sering kedengaran di kalangan pemain. Tapi itu bukan alasan untuk "anda" bermain sambil lewa.


Sampai bila agakya penyokong akan terus menyokong? 

Penyokong menyokong dengan sepenuh hati, tetapi pemain bermain dengan separuh hati. Jika ini berterusan tidak mustahil Kelantan akan sekali lagi mengalami zaman gelap dalam bola sepak tempatan.

...
Perbezaan (penyokong & pemain) ini akan terus berlansung. Tapi dalam perbezaan ini terselit persamaan iaitu inginkan kemenangan, kegembiraan.


Lihat ini ...
Malam malang buat kelantan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..