Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Sabtu, Januari 21, 2012

Cerita bola 2012: Kelantan 3 - 0 Kedah

Cukup dramatik dan mengembirakan apabila Kedah dijinakan di laman sendiri dengan jaringan 3 tanpa balas. Misi Kedah malam semalam adalah memecah rekod sendiri dengan sekurang-kurangnya satu gol untuk musim ini. Dengan rekod tanpa sebarang gol sepanjang  tiga perlawanan Kedah menanti Kelantan dengan penuh tekanan. Tapi segalanya tampak tidak menjadi apabila dinafikan Kelantan.

Lebih memeritkan gol ketiga Kelantan hadir setelah satu tindakan pantas Antwie memperdayakan Helmi Heliza. "Pada masa kecederaan, kesilapan ‘bodoh’ Helmi Eliza yang cuba menggelecek Antwi dihukum pemain import dari Ghana itu yang mudah menolak bola ke gawang terbuka untuk gol ketiga Kelantan", www.bharian.com.my. Lebih malang menimpa Kedah apabila ada sekumpulan menyokong bertindak agak agresif supaya sesetengah individi dalam KFA meletak jawatan kerana gagal membantu Kedah pada awal musim ini.

Penyerang Kelantan, M.Ghaddar yang kurang disenangi oleh sebahagian penyokong Kelantan menjadi pembakar semangat pasukan apabila menjaringan gol menerusi sepakan penalti. Untuk rekod, Ghaddar telah menjaringkan gol pertama ketika pertemuan dengan Lions, juga menerusi sepakan penalti. Dan jaringan ini jaringan kedua buat dirinya. Persoalannya, adakah Ghaddar hanya boleh menjaringkan gol menerusi penalti saja? Ini kerana Ghaddar telah mensia-siakan banyak peluang yang terhidang. Namun ada perubahan pada persembahan Ghaddar pada perlawanan ini. Tiga perlawanan sebelum ini Ghaddar dilihar gagal menyerlah.

Setelah terdengar desas desus kemungkinan import Kelantan akan digugurkan kerana aksi hambar, Dennis Atwi dan Ghaddar dilihat berhempas pulas untuk mempamerkan aksi terbaik. Dan malam semalam adalah aksi terbaik setelah mengharungi empat perlawanan.

Gol pertama hadir setelah MatYo dijatuhkan oleh Fauzie Nan dalam kota penalti. Ghaddar menyempurnakan sepakan penalti. Pujian juga buat Piya yang membuat hantaran kepada Mat Yo.

Giliran MatYo menjaringkan gol kedua Kelantan, dan ketiga peribadi MatYo dalam empat perlawanan. Antwi yang bijak membuat hantaran memerangkap pertahanan Kedah termasuk Helmi Eliza.

Giliran Antwi mencatat nama sebagai penjaring gol ketiga. Ini gol pertama Antwi musim ini. Kesungguhannya mengejar bola daripada ditendang Helmi akhirnya membuahkan hasil. Sebelum itu tandukan kebelakang oleh Farhan menjadi pencetus kepada jaringan menarik ini.

Gol ketiga Kelantan mengingatkan kita kepada Syed Adney Syed Hussien. Seakan sama benar. Jaringan Azlan Ismail ketika itu cukup mengecewakan penyokong Kelantan. Kini Azlan Ismail bersama Kelantan dan Adney bersama Sabah. Untuk bayangan lebih lanjut sila klik Jaringan mudah Azlan Ismail.

Tinggal kenangan. Gol "menarik" Azlan, 19 Januari 2010. Ini juga menjadi pencetus kepada media untuk terus menyerang penyokong Kelantan yang dilabelkan sebagai tidak bertamadun.

Ini juga satu tindakan bodoh dan tidak profesional seorang pemain. Melepaskan geram dan kecewa dengan memijak lawan. Ghaddar tidak membuat protes walaupun dipijak. Mungkin kerana masalah komunikasi, Ghaddar terpaksa berdiam diri. Pengadil perlawanan pula "membenarkan" tindakan V Thirumurugan itu.

Rangkuman ringkas Zainal dan Yusri
...............................................................
Di luar padang ...
Tindakan protes penyokong
............................................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..