Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Rabu, April 13, 2011

Hobi baru atau tabiat baru?

Apa motifnya gambar ini? Apa kaitannya pada catatan kali ini?
Sejak akhir-akhir ini ada sesuatu yang aku lakukan hampir setiap hari. Bangun daripada tidur, selepas makan, aku terus menuju ke pintu pagar rumah. Sambil melangkah pendek tak sampai 10 meter aku mendapatkan peti surat yang tergantung di pintu pagar besi.

Oh! Kosong. Tiada surat hari ini ye.
Melihat-lihat kalau ada surat di dalamnya. 

Tapi sebenarnya aku pun tak tahu surat siapa yang aku nantikan. Apa yang pasti itulah yang aku lakukan sejak akhir-akhir ini. Entahlah, ini hobi baru atau tabiat baru.

Nak kata nanti bil elektrik tak mungkin, sebabnya bil biasanya terus terselit di pintu masuk rumah.

Kadang-kadang terfikir, kalau menanti surat daripada sahabat lama (mahupun sahabat baru), tak mungkin sebabnya pada zaman teknologi begini mana ada lagi surat menyurat, melainkan kad hari raya. Paling tidakpun sudah pasti sahabat akan sms. Tambahan pula zaman internet ni face book dan twieter lebih senang. Stem pun tak payah tampalkan.

Atau mungkin aku menanti surat @ kad jemputan kahwin. Mungkin juga. Sebab dalam beberapa minggu ini beberapa orang sahabat ada sms akan melangsungkan perkahwinan. Dan mereka juga meminta alamat jika aku inginkan kad. Tapi, setakat ini tidak seorangpun aku membalas sms (hantar alamat). Macam mana mereka nak hantar kad? 

Hah..! Biarkan. Biarkan aku dengan tabiat baru ni. Lagipun bukannya kena bayarpun kalau buat macam ni. Bukannya tengok wayang, tapi tengok surat. Itupun kalau ada.

Walau apapun, "surat" panggilan daripada Allah, belum diterima. Dan jika kita menerima pun, kita tidak akan tahu bila masanya. Izrael akan turun menjadi "posmen" menjemput kita untuk kembali ke tempat asal. Itulah "surat" terakhir kita di muka bumi. Itulah "surat" di pertengahan di antara hidup dan mati manusia.

Insya-Allah, mudah-mudahan kita akan sentiasa menerima surat yang terbaik daripada insan yang baik ataupun "surat' yang terbaik daripada Allah.

Peti surat yang kadang kala ada isi, kadang kala kosong.

2 ulasan:

  1. ibun jum main utus-utus surat...(^^)...teringat main utus surat masa kecik-kecik termasuk atar surat kat diri sendiri ;p

    BalasPadam
  2. Hohoi.. Ok gak. Tp mls nk p pjbat pos & bli stem..

    BalasPadam

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..