Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, April 04, 2011

Ada sebuah cerita

Kata ustaz; hidup ini sementara je, yang kekal abadi adalah akhirat. Dunia ini hanya sebagai persinggahan, itulah kata ibarat. Bagaikan jambatan dan titian, menitilah dan peganglah erat-erat. Berjaga-jagalah dengan syaitan dan iblis kerana selalu ada muslihat dan jerat.

Tapi kita masih lalai dan leka dengan keseronokan duniawi, masih mendabik dada untuk terus bergembira. Dan sering terfikir hidup ini hanya sekali, jadi manfaatkan apa saja di depan mata. Seronoknya hidup bergembira kalau boleh taknak sikitpun duka, biarlah apa orang nak kata asalkan kita suka.

Kata emak pula; hidup ini kalau asyik berangan memang takkan ke mana. Asyik sangat dengan angan-angan memang kerja takkan sempurna. Tapi itulah buat kita selalu terlena. Semua yang dihajati (khayal dengan berangan) memang selalu mengena.

Tapi angan-angan itu sesuatu yang sangat indah, sesiapakan memang takda kuasa nak menghalang. Kadang-kadang dan selalunya apa yang orang tegur kita buat tak endah, sebab angan-angan ini selalunya boleh bawa kita terbang macam helang.

Ayah menyambung kata emak; Memang hebat angan-angan, tapi sayang tanpa usaha. Akhirnya impian tinggal kenangan, apa yang pasti semuanya hampa saja.

Sebelum ini ayah pernah juga berkata; kita boleh berangan. Lepas berangan kena ada usaha, baru impian jadi senang. Tapi malangnya impian hanya diusahakan dengan angan, tanpa usaha hakiki dan dibiarkan angan-angan menjadi kenangan.

Apa yang kita mahu jarang yang dapat, apa yang kita taknak senang-senang je datang bergolek. Oh mungkin kita lupa inilah ujian walaupun berat, supaya kita sentiasa ingat bukan senang nak dapat yang molek.

Pepatah Melayu lama ada berkata, diam ubi berisi diam besi berkarat. Pepatah yang selalu ingatkan kita, agar selalu berusaha walaupun rintangan yang berat. Mungkin ada sesuatu untuk kita, yang mungkin tersurat dan juga yang tersirat.

Pujuklah hati didiklah jiwa tundukan nafsu seboleh-boleh yang terdaya. Ini semua cubaan dan dugaan yang Maha Esa yang ingin menguji adakah kita berupaya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..