Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, April 01, 2011

Antara mimpi dan jodoh

Istiqarahlah jika kita ingin membuat pilihan. Istiqarahlah jika kita keliru dalam memutuskan sesuatu pilihan. Istiqarahlah jika kita ingin mendapat jodoh yang terbaik. Istiqarah adalah salah satu cara kita meminta pertolongan daripada Allah yang maha berkuasa.

Istiqarah adalah “ilham” daripada Allah keatas permintaan kita. Jika kita bernasib baik, ada rezeki, istiqarah kita akan termakbul. Dan ia akan “terilham” dengan pelbagai cara. Ada dengan perasaan, ada dengan gerak hati dan ada dengan mimpi. Ya, mimpi.

Mimpi yang baik eloklah dicerita (kepada yang arif) agar / mudah-mudahan ia turut mendapat doa daripada orang yang mendengarnya (alim). Mimpi yang buruk ada baiknya disimpan agar ia tidak “terdoa” oleh mereka yang mendengarnya. Mimpi yang baik hadir sebelum Subuh. Lebih baik jika hampir-hampir Subuh. Jika mimpi selepas Asar, ia mimpi yang memang mainan tidur.

Tidur selepas Asar akan membawa kepada perkara yang tidak baik. Salah satunya adalah akan membawa masalah mental dan jiwa. Ehm...? Badan juga akan menjadi lemah dan tidak bersemangat.

Kenapa mimpi baik itu hadir sebelum Subuh? Aku pun tak pasti. Apa yang pasti mimpi selepas Asar adalah sesuatu yang sia-sia. Sebabnya, kita dilarang tidur selepas Asar. Maknanya apa jua mimpi selepas Asar itu adalah mimpi yang sia-sia. Bagaimana pula kalau tidur sebelum Asar hingga ke Asar? Itu juga tidak elok. Seelok-eloknya bangun sebelum Asar.

Itu kata-kata orang bijak pandai dalam hal mimpi dan hal tidur.

Sebelum ini ada jugalah aku solat sunat istiqarah memohon pertolongan daripada Allah. Walaupun hidup ini bukanlah sebagai hamba Allah yang sejati, tapi tidak salah rasanya jika ingin meminta daripada Yang Maha Pemberi. Dan sememangnya daripada Dialah yang patut kita meminta, bukan daripada makhluk lain.

Dalam hal ini apa yang aku ingin katakan adalah mengenai mimpi dan jodoh. Suatu ketika dahulu pernah jugalah termimpi seseorang. Si dia selalu hadir dalam mimpi. Tapi perancangan Allah lebih tepat dan jitu. Akhirnya si dia bertemu jodoh dengan orang lain.

Baru-baru ini sekali lagi mimpi hadir. Kali ini orang lain (bukan si dia yang dah kahwin tu). Seingat aku adalah tiga atau empat kali (orang yang sama seperti dalam catatan mimpi lalu). Yang terbaru dalam dua tiga hari lalu. Tapi kali ini buat julung-julung kalinya si dia hadir selepas Asar. Fuhh.. Ini kes tidur siang harilah ni. Gadis ini memang kawan lama. Nak kata asyik terfikir dan teringatkan dia takdalah sangat. Tapi ada jugalah terfikir dan ingat walaupun lama tak jumpa. Uhm uhm uhm... Atau sebab lama tak jumpa sebab tu teringat...

Kata orang bijak pandai dalam hal psikologi, mimpi juga akan hadir jika kita asyik berfikir mengenai sesuatu. Tidak kira apa yang kita fikir, ia akan terbawa-bawa ke alam separa sedar, iaitu tidur. Jika kita asyik terfikir mengenai masalah kerja, keluarga, atau apa saja, masalah ini akan turut bertamu dalam tidur. Begitu juga jika asyik berfikir pasal jodoh.

Jadi, bagaimana pula dengan istiqarah? Adakah hadirnya sesuatu ilham (dalam mimpi) itu tanda dan petunjuk daripada Allah bahawa istiqarah kita telah dimakbulkan? Atau ilham itu hadir kerana kita asyik berfikir dan terfikir mengenai sesuatu?
Inteam - Nur kasih

Paling baru adalah mimpi kubur. Ya, kubur berdekatan rumah. Mudah-mudahan ini juga membawa kepada makna yang baik. Insya-Allah.
Salah satu sudut pandangan kubur berdekatan rumah aku

Apapun mimpi, apapun ilham, semuanya dengan keizinan Allah. Sama ada mimpi baik atau buruk, ia akan bertamu dalam tidur jika Allah izinkan.

Mudah-mudahan ilham yang baik itu hadir dengan keizinan Allah.

*Selepas Asar di sini bukanlah bermaksud selepasnya waktu Asar – masuknya waktu Maghrib. Selepas Asar ini bemaksud selepas azan Asar berkumandang / tempoh waktu Asar.

74 ulasan:

  1. Urm.. aku pon salu mimpikan seseorang skg.. tapi aku pon tak bape pasti die ke jodoh aku.. sbb mcm tak logik n aku takot nak berharap.. sbb mane tau die bukan jodoh aku.. aku tak berani nak cite kat org.. =( huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ketakutan utk bertanya dh pasti xde kesudahankan. tp kalu dimaklumkan pd org nya blm tentu ada jawapan mengembirakan. hihiii..

      Padam
    2. Huhu..sape je?kalu ank raja..bes la kalu ikt memg x lgik..tp kalu jdh.x kmana

      Padam
  2. Org tua kata "ikan di laut, asam di darat, dlm perahu bjumpa juga. Itu kata org tualah, org muda x tau la kata apa. Jadi, kalau dh jodoh jgn risau, akan jumpa jg suatu masa nanti.

    BalasPadam
  3. pernah mimpi seseorang yang tak pernah langsung terfikir.. mimpi dia suka dekat aku n bagi bunga, cincin... mimpi tu waktu dah nak dekat subuh...

    BalasPadam
  4. Dah empat kali mimpi kan orang yang sama , tetapi berbeza situasi . Ada situasi kat jeti , ada situasi macam dalam majlis keramaian , ada tu mimpi berselisih dan mimpi lagi satu tak ingat situasi nya macam mana . semua mimpi tak bersuara , macam pakai isyarat mata dan senyum . lelaki tu pulak bukan siapa-siapa kat saya , malah cuma tahu nama je .

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo sya pernah alami mimpi mcm tu. tp yg akhirnya org yg ada dlm mimpi tu kawin dgn org lain, yg realiti. dan sejak itu si dia - si dia yg slalu muncul dlm mimpi x muncul lg mimpi..

      Padam
  5. Situasi yang sama macam nurul afiqah , tapi da banyak kali mimpi orang yang sama , berbeza situasi . masa mimpi yang berbeza2 , kadang2 lepas subuh , kadang2 sebelum subuh . just kenal saja perempuan tu, tak pernah bertegur dengan dia .

    BalasPadam
    Balasan
    1. kata orang mimpi itu mainan tidur. tp mimpi juga suatu ilham. kalau brani cuba bg tau org yg dimimpikan itu. hihiiii...

      Padam
    2. kalau kta bg tau kt lelaki tu kta mimpikn dia..lpas tu?
      mimpikan dia buat sy bharap..sdeh..byk kali mimpikn dia..entah dia ingt atau tak kat sy..

      Padam
  6. Selalu mimpi org yg sama. Biasanya dlm lingkungan jam 3 pagi sehinggalah sebelum subuh. Yg istimewanya, setiap kali saya mimpikan dia, dia pasti akan beri respon yg penuh tanda tanya seolah2 dia juga turut bermimpikan hal yg sama. Betulkah 2 org yg mempunyai jalinan perasaan yg sama boleh bermimpikan hal yg sama? Ibaratnya roh kami saling bertemu di alam mimpi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. subhanallah... istimewa.ataupun si dia tertanya2 sbb pelik apasal awak duk senyum2 sorang diri. hiiii...

      ilham tu petunjuk...

      Padam
  7. Saya mimpi seseorg yg sya tk penah trfkir yg saya akn ade prasaan kpada dia .. dia kwan sya dri kecil .. tiba2 sya mimpi dy smasa subuh n pada bulan puase .. mimpi ia sangat jelas .. dia berkata kpada sya yg dy ada prasaan kpada sya .. dan dlm mimpi tuh juga sya kata sya syg juga kpada dia .. spjng hari sya fkir kan ..

    BalasPadam
  8. ? indahnya mimpi. ilham dan petunjuk dlm pelbagai cara. kadang2 mcm x logik tp kadang2 ia suatu yg dekat. cuma kita x pasti dan x yakin. indahnya mimpi ;-)

    BalasPadam
  9. Saya pernah mimpi. Tapi pelik sikit. 3 fasa, kapel, tunang dengan kahwin. Ketiga tiganya dengan si dia yang berbeza. Kapel dengan kawan sendiri, tunang dengan kawan sekolah yang cuma tahu nama saja n kawin dengan totally stanger. Pelik. 3 mimpi ni datang berderet dalam masa seminggu dalam dua bulan lepas.

    Tapi tahun lepas, saya bermimpi kawin drngan seorang mualaf. Saya tak kenal siapa, tapi dia cina dan keluarganya kristian (dalam mimpi) dan perkahwinan kami ditentang especially dari emak dia.

    Dan saya pernah bermimpi kawin dengan kekasih kawan rapat sendiri. Tak kan saya nak sailang dia pula.

    Wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekali fikir seronok jg mimpin ni kan? hihiii.. mimpi dgn orang yg paling hampir atau sekurang2nya saling mengenal. dan kadang2 bila tersempak dgn si dia kita je yg tersenyum sndiri. kadang2 tertanya sndirian apakah dia jg mimpikan kita. kadang2 rasa mcm nk je bg tau mimpi kita kat dia. tp takut pula dikatanya gila bayang, syok sorang dll. hohohooo kadang-kadang...

      Padam
  10. sy pnh je mimpi sumone.tp bmula dr doa.mtk dpt jdh.n mlm tu jgk.lpas slt.npk bygn wajah y x pnh sy pkr.smpi sukar tk tdo.lpas brape mlam.mimpi dia g.sdar2 kul 2.3o pg.n kali trkhr.mimpi lg dia.n pah tung.doa tnjuk jdh yg tpat sblm tdo.tp wajah dia jgk y kua.bkn tung.pe kaitan ek?bkn clang2 org y dmimpkn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. entahlah sedara/ri... mimpi ni kalu duk ikut sgt blh jd sewel jg. hihiii.. tp ada mimpi yg membawa ilham yg baik. mungkin ilham tu hadir dgn cara yg mudah untuk faham. atau ia hadir dgn cara yg cukup sulit utk kita fahami.. ;-D

      Padam
  11. Assalamualaikum.... Sy jug sllu bmimpi org yg sama sblum subuh...mimpi itu menunjukn ada baik n ada buruk. tp hakikat nya kami sudah tidak ada pape lg hubungan. Then sy terus buat solat isthikharah. Allah swt telah mberi petunjuk kpd sy melalui mimpi & gerak hati bhwa org itu adlh org yg sama yg telh hadir dlm mimpi sy... Adlh org yg sama. & ini adlh ujian dr Allah swt tuk menguji kami, kami redha. Kerana wlpn ssorg itu telah meningglkn kita, maka Allah telh ttpkn jodoh kita dgn org itu pasti Allah swt menjanjikan yg terbaik tuk setiap hamba nya.

    Assalamualaikum,

    BalasPadam
  12. saya termimpi seorang yg saya x pernah terpikir tentang diri dia..
    dia muncul dlm mimpi saya dan senyum...

    BalasPadam
  13. saya pun mimpi orang yang sama dah beberapa kali...tapi situasi yang berbeza2 tapi kami tetap berbual-bual...kawan kelas saya...apalagi bila agama saya dengan si dia berbeza...kadang-kadang terfikir juga tentang mimpi ni..saya suka...hahahaha..tapi macam mustahil pulak...

    BalasPadam
  14. ade seorang LAKI ni....x pernah sekalipom nk mimpi die or x pernah pom nk amik th psl die....die ni...laki yg kite selalu main dgn kite and adik kite waktu kecik2 dulu...waktu mimpi tu..die dtg nk meminang kite....dh lah sblm subuh plk tu...tp ..kite happy gak dpt mimpi ade org meminang kite..first time...tp kite x blh nk berharap sngt...takut kite bertepuk sblh tngn...

    BalasPadam
  15. ad satu mlm.. sblm tdo.. sy ad terbaca doa.. berbunyi "Ya Allah, kurniakan ak jodoh yg baik'", mlm tu tdo mimpi sorg laki.. sy kenal nama dia sj.. pastu terjaga, sy takut terus baca ayat kursi n sembur ke arah kiri 3 kali.. sy ubah tmpt tdo n smbg tdo lg.. sy mimpi jugak org yg sama.. sy sedar sblm subuh.. tp sy masih ingt mimpi tu smpi skrg

    BalasPadam
  16. saya perempuan, sudah bersuami (kahwin umur 20) dan hubungan kami bahagia baik sperti biasa. tetapi dalam bahagia tu, kerap juga saya termimpi seorang lelaki ni, dulu dia rakan sekolah mnengah, dia seorang yg baik. setiap kali dia muncul dalam mmpi saya, saya akan rsa selesa dan bahgia. dia akn jadi suami saya dalam mimpi. bila trbangun sja saya mngucap dan mnta dijauhkan sangat walaupun dia baik. sbb saya dah brsuami. dlu dia cinta pandang pertama saya tp kami x bercinta sekadar kawan ja(crush dalam diam)ñ kmudian jarak masa yg mmisahkan kami, kmudian saya berknalan dan brkahwin dgn lelaki pilihan saya, dan saya amat mncintainya. kkdang saya kliru dan trfikir mngapa dia sllu mncul dalam mmpi saya dan kekadang msih trsemat rsa rindu tu. saya harap sgt iman saya kuat utk suami sy.

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum.. Saya pun pnah jgak mimipi kan die.. Mule2 dlm hbgan sy
    Slalu gak mimpi die ad pompuan lain n akan pergi ke pmpuan to.. N now kteorg pun dah putus.. But now sy still trgat2 n mimpikan die.. Dalm mimpi to bgtahu die dtg jmp sy.. N hati sy pulaj myatakan die tggalkan saya bkan sebab ad pompuan lain tapi sebb lain .. Sy confius sbb bile sy tny ex sy " btol ke die ad pompuan lain" die msti akan mara .:'(

    BalasPadam
  18. I keep on mimpikan org yg sama. Tak kisah la i tidur kejap mahupon lama.. i dah putus dengan dia almost month but still dia akan masuk dalsm mimpi i without im thinking of him before going to sleep.. and its really hurting me

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan...samalah...apa maksudnye ye?

      Padam
  19. Sy pn byk mimpi org sme... dlu mse buat solat istikarah nk trima x lamaran ex bf, my colleague yg mncul dlm mimpi. Skang dh break ngn ex bf, n still mmpi my colleague tu. Die chinese.. possible ke nk ckp die sbnr nye jdoh sy. Pdhal xde pn pk psl die.

    BalasPadam
  20. Saya pn ade mimpi kn seseorg sye mmg ade prsaan kt die tpi die ade prasaan kt org lain....mmmm...bnyk kli dh mimpi kn die..skrg sye hnyer tunggu dn liht ape yg blaku...jodoh,ajal dan maut semuanye dtgn tuhn...mntk2 dpt die btl...hehehhehe

    BalasPadam
  21. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  22. mimpi mainan syaitankan...tula yg saya selalu fikir,.saya tak minat becinta...tapi perasaan sukakan seseog memang ad tapi hanyalah sebagai mengagumi dan tak lebih dari itu.1)saya ad mimpi kahwin dgn org yg dikenali,..,saya mimpi malam jumaat dan terjaga pkl 4 pg gitu .. pagitu sepatutnya saya bertemu dgn persontu n saya rasa sgt terganggu ,n lepastu saya dapat berita dia kemalangan ., 3)serg yg saya kagumi,mimpi dia menangis dan bersedih n ada srg bdk perempuan then dia ckp bdktu anak saya dan dia, plg takleh belah saya dgr suara mana tah cakap saya berzina dgn dia.fuh,saya terus terbangun ...mainan syaitan ,then pagi tu ,saya jumpa dgn mamat tu ,classmate sefakulti.orgnya boleh tahan bkn calang2,keturnan pun ok,kira pacagela tapi saya xde perasaan kat sesape.thentu pagi ,kitog sesama pandang ,cam pelik...cara cam dia tahu je.ke diapun mimpi gak..minta janganla .xD pastu phone saya hilang ,kawan saya ckp coz saya dah berani,selalunya saya xgemar chat dgn laki,mungkin Allah mahu jaga kami . kami x pernah berbual, hanya cakap benda penting je..memang ujian untuk saya dan dia, saya xde perasaan kat dia ,tapi saya sepeti cuba menduga dia lagipun dia memang xsama dngan yg lain.saya mula berani pandang dia, saling terpandang ,dan saya yang selalu mengelak pndangan dia,,,hu.. bahaya.dia muka takde filling .n lepastu kami selalu kena tahan senyum n dia nampak selalu tak keruan n seksa gitu. selalu cuba mengelak daripada saya.pasni saya tak buat dah dan takkan pancing dia n mana2.saya pun terkejut coz saya tak pernah camni, saya bukan tak suka kaum lelaki tapi rindukan Allah dan rasul lebih utama .apa2 pun saya ada mimpi lelaki yg dikenali 3 kali n org sama,kdg2 rindu kat dia tu dtg tiba2 tapi saya benci dia,saya hanya tahu nama pendek dia je dan dia dah lama menghilang n kami pun tak biasa bercakap.klw jumpa dia sy akn gi tmpat lain.mungkin saya selalu fikir tu yg mimpi tu,saya taknak dia mimpikan saya.mimpi saya lebih kurang je ,saya nampak dia n saya datang dekat dia,dia cuba lari dan menjauhi sy,saya kejar dan tarik baju dia sehingga ada tiang sepeti dinding memisahkan kami,kami tak jauh dan tak hampir ,tempat tu memang cerah d, saya bingung n sy nak pegi ke dia tpi xboleh sbb ad tiang kemudian dia lihat pada saya ,dia ngeleng dan senyum je jadi saya makin bingung dan senyap kat situ.2 kali saya mimpi cmni.bila saya pikir balik macm saya teringat kisah zulaikha tarik baju nabi yusuf.saya malu bila fikirkan semula.mimpike tiga .saya hulurkan tangan saya kat dia,hehe..dia pandangje tapi tak sambutpun.saya siap senyum lagi kat dia xD.dia senyum dan hanya menggeleng kepala.itulah mimpi saya sampai sekarang saya selalu fikir dia menolak saya.saya cerita kat kwn saya yg keluaga bidan ,dia ckp ,mungkin sebab kami belum dalam hubungan halal lagi.takkanla dia teringat kat saya...setiap kali saya jatuh cinta kat seseog,ingatan pasal dia selalu dtg n saya jadi terus xde peasaan kat sesapa, n kadang saya menangis mungkin sebb dia,saya terjumpa dgn srg makcikni ,dia ckp klw saya nk, doala, tapi saya xnak coz klw saya doa, maka org lain mungkin akan doa juga .saya nk peasaan cintatu dtg terus daripada Allah,hya doa dia jadi hamba yg soleh.setiap kali saya teringat kat dia ,terseksa.sehinggala saya baca kata2 imam hassan al banna dan imam sayuti ,saya lega.rindu?biar sahaja Allah yang tahu;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ad org cakap kalu mimpi sorgtu tengok pada pakaian ,kalu laki tu pakai baju putih seluar hitam maksud dah kawin.
      Kalu putih semua x kawin agi betul ke?

      Padam
    2. X yah pikir sangat,ujian tu dunia.xpe ak nk kawin dgn malaikat handsome kat syurgaa...yg baju2 hijau tuXD...ceh Aamin

      Padam
  23. Saya trlalu rindu kan seseorang tu.
    Tapi orang tu tak pernah muncul dalam mimpi saya. Apa maknanya

    BalasPadam
  24. saya selalu mimpi dia ..dia sudah berkahwin..kerja satu ofis..bila bertemu saling berpandangan..seolah hati yang berkat..namun tidak pernah berbicara..bila tidur..nmpak wajah dia..bangun pun sama..x jumpa..saya cari..angau ke saya ni

    BalasPadam
  25. Sudah tiada apa hubungan tp asyik bermimpi dgn dia... Adkah itu jodoh

    BalasPadam
  26. Hmm sama. knal ramai laki since sek rendah. nak kata yg s0rg ni (ex) jodoh ,.. mcm x logik. sbb berderet lg kwn laki. kot jodoh ngn org lain. x leh duga. lagpun takot sgt kalo patah hati. dia pun dah mghilang. tp mimpi n terrrfikir psal dia. taktau pasaipa. aritu , tgh fokus study takde rasa nk bercinta pun still jugak dia masuk dlm mimpi. tak pernah jumpa. punye bertahun berpisah.

    BalasPadam
  27. Mimpi yg dengan orang yg sama tetapi masa tu tidak kenal dan tahu org tu wujud dan bertemu di jabal rahmah. Bila saya ke mekah menunaikan umrah, wajahnya baru menjelma dan memang wujud.

    BalasPadam
  28. Mimpi yg dengan orang yg sama tetapi masa tu tidak kenal dan tahu org tu wujud dan bertemu di jabal rahmah. Bila saya ke mekah menunaikan umrah, wajahnya baru menjelma dan memang wujud.

    BalasPadam
  29. saya mimpi kn seseorg yg pnah sya kawan masa zaman skolah dulu. dkt 8 tahun da. secret admire pling hensem dlm class mcm mat salleh gitu, sya buruk je. haha.. tp yg best nya slalu jeling2 dlm class.akhirnya smpai dpt no.tel. kami contact. sronok cinta monyet. lpastu ntah mcm mna. kantoi dgn prempuan lain yg syok pda dia.prempuan tu cntik sgt dlm skolah msa tu. dia slalu skitkan hati sya. perli2 dan tolak2 sya sewaktu trun rehat. apa boleh buat lama2 klamaan silelaki dihasut mungkin smpai kn persahabatan kami terputus scara tiba2 xtegur sama skali. smpai tahap nk tamat skolah si dia masih jeling2 sya dn sya msih jeling2 si dia. pda msa yg sma dia bercinta dgn perempuan cantik tu. dn saya pun melepas, sya yakin dia tlah diracuni sbb slama berkawan dia bkn seorng yg negatif. sedih nya.nk jadikan cerita kelmarin saya mimpi kan dia.saya jumpe dia. dia xbnyk berubah. sya mimpi kan dia. dia dtg mencari2 sya skian lama tp xjumpe krana sya diluar kawasan. dan dlm mimpi tu dia ajak saya kahwin. dlm mimpi tawww"bayangkan lahhh rupa mcm mat salehhh" sronok dlm mimpi dn tiba2 sedar. mimpi rupanya.mngalir air mata dan trus istigfar..sedar2 jam pkul 4:00am mcm tu. sya istigfar. dn fikir ketika sedar berkata dlm hati " ya allah, aku xpnah fikirkan dia" dn knapa tiba2 boleh msuk dlm mimpi". sekian dri sya hamba Allah yg ingin berkongsi.

    BalasPadam
  30. Saya amylia dri klntan. Sy bermimpi couple dgn bkas kekasih yang sy dh lama ptus dgn dia. Apa mksud nya sbnrnya?

    BalasPadam
  31. Betulkah tak elok tidur lepas asar, knp pula, n tido lepas subuh? Ada bukti ke org soleh zaman dulu x buat!!!! Kalau Nabi x yah la cerita, itu dh tentu susah nk ikut!!!!
    Dan batulkah perubatan china ada yg boleh tentukan mimpi sendiri ,sy mcm pernah dgr, bagaimana caranya? Apatah lagi masuk dlm mimpi org lain, mcm mn caranya, macam cerita Doremon kan...

    BalasPadam
  32. Sya dh 2,3 kli mmpi sy dipinang oleh orang lain. Sedangkan sy sedang bercinta dgn org lain. Orang yg nk pinang sy tu adlah kwn sy, dy btul2 nk sy, prnh ajak sy mnkah atau bertunang. Tp sy xbleh trime sb sy dgn org lain. Apakah mksud nya sy mmpi bnde sme?

    BalasPadam
  33. Baru mimpi ex bf. Yg peliknye time bujang smpai dia dah kawen. Still dia dok dlm mmpi aku weh. Ingt kn bila dia dah kahwin. Xmai jenguk dlm mmpi aku. Tiba2 mlm tdi 2 kli dia mai. Mimpi 1st sblum aku gi toilet. Lpstu smbung tido mmpi blik katanya x bhgia xsyok kawen dgn wife dia..ape jela mmpi aku ni. Kita mmpi bercakap tau. Haihh la fitri..nk je aku wasep dia tnya ko ade mmpi aku x selama ni.? Hihihi

    BalasPadam
  34. pernah mimpi waktu study dulu mimpi hari persandingan aku. tapi yang lelaki tak nampak muka, kemudian mimpi lagi buat kali pertama mimpi sudah menajdi isteri kepada teman lelaki aku sekarang, kemudian mimpi lagi buat kedua kalinya majlis perkahwinan aku dengan teman lelaki aku di terengganu, kemudian aku bermimpi sekali lagi majlis perkahwinan aku bersama teman lelaki yang sama di rumah orang tua ku sendiri di perak..pertama aku bermimpi tidak nampak muka..dan kemudianvaku bermimpi lagi untuk yg ketiga tiga mimpi itu orang yangvsama dan mimpi yang sama tapi keadaan yang lain.. apakah maksudnya jika ada yg arif tentang ini.. kesemua mimpi itu dtg sebelum subuh.

    BalasPadam
  35. saya nak tanya pendapat awak semua, saya kerap mimpi kawan sekolah saya dulu, sebelum saya kahwin ta ad mimpi kan die, selepas kahwin kerap sangat, nak kata saya pernah bercakap atau bercinta dengan die tidak pernah, cuma ada lah pandang2 macam tu, die memang top dekat skolah tu, ramai perempuan suka kat dia, tapi kenapa die yang ada dalam mimpi saya, setiap kali mimpi kan die, mesti dalam mimpi saya tu saya bercinta dengan die, atau pun die melamar saya, ta mungkin saya rindu kan die, sbb saya ta pernah pun ingatkan die, bila saya tersedar, teguk jam pukul 5.15am

    BalasPadam
  36. saya nak tanya pendapat awak semua, saya kerap mimpi kawan sekolah saya dulu, sebelum saya kahwin ta ad mimpi kan die, selepas kahwin kerap sangat, nak kata saya pernah bercakap atau bercinta dengan die tidak pernah, cuma ada lah pandang2 macam tu, die memang top dekat skolah tu, ramai perempuan suka kat dia, tapi kenapa die yang ada dalam mimpi saya, setiap kali mimpi kan die, mesti dalam mimpi saya tu saya bercinta dengan die, atau pun die melamar saya, ta mungkin saya rindu kan die, sbb saya ta pernah pun ingatkan die, bila saya tersedar, teguk jam pukul 5.15am

    BalasPadam
  37. Boleh tak saya nak tnya.. saya dh buntu gilerr... saya ada kwn laki.. dari darjah 5 saya dengan dia baik je.. sampai satu hari kami gaduh.. tak tahu punca dia.. lps tu kami berpisah ... sbb dia pindah .. lps dia pindah tu saya asyik mimpi dia sahaja.. dari tingkatan 1 smpai umur 20 tahun.. tapi bila saya mimpi dia.. dia sngt baik dgn saya.. padahal dunia realiti kami bermusuh.. bila bngun rindu tu membuak.. padahal saya x pikir dia and rindu pon.. saya x thu knp?? .. blh tak bgitau saya knp ye.. saya buntu giler..

    BalasPadam
  38. Sy pn kerap mimpikan seseorg...and sehingga hari ni dh lbh 10 kali sy mimpikan dia..latest pg td lpas subuh..sbb sambung tido lpas subuh pg td and tersedar dlm pkul 9 pg sbb mimpikan dia...guest what..lelaki ni adalah org no.2(bos) di ofis sy and dia masih bujang..sy juga msh belum berkahwin..benda ni betul2 mengganggu sy...kadang2 sy tak terfkr kan dia pn, tp dia dtg dlm mimpi sy juga..and kadang2 sy saje2 ckp.."nak mimpi dia la harini" and guest what..betul dia muncul dlm mimpi sy waktu tu..sy jarang berckp dgn dia di ofis sbb dia bos kan..selalu kalau jmpa pn just senyum jela and kalau ada apa2 nk minta tandatangan dia baru sy akn pergi jmpa dia..kadang2 sy tertanya adakah dia pn sama mcm sy? Tp..siapa la sy utk dia mimpikan sy..level kami x sama kot..dia bos..yg sy x blh lupa tu senyuman dia dlm mimpi sy sama mcm senyuman di alam realiti..dan setiap kali melihat senyuman tu sy rs tenang sgt...sy tak tahu apa sebenarnya petanda di sebalik mimpi itu dan sy berharap sgt ia bukan lah petanda yg x baik...sy selalu doakan dia semoga dia sentiasa dilindungi allah dan beroleh kebahagiaan..sy suka andai dia terus muncul dlm mimpi sy...;)

    BalasPadam
  39. Hari ni sy mimpi lagi.. tapi mimpi sy ni agak pelik jugak.. cerite awalnya dlm mimpi tu.. sy tengah layan kucing sy dekat suatu tempat.. kawan sy pun ade.. tibe2 kwn sy berubah bile nmpk someone ni (perempuan) sy fikir lh mungkin die x suke.. lepastu dtg lagi sorang (lelaki) dekat dengan kitorang.. sy jd terkedu bile tengok die sbb sblm ni adelah jugak sy asyik terfikirkan die.. lagi2 bile sy dpt tahu die suke sy dalam diam.. bile sy terkedu skjp tu sy tak perasan yg kucing sy terlepas.. sy mule panik lepastu cari kucing sy.. time sy tengah cari kucing tu sy lupe terus pasal die.. sampai lah waktu maghrib ade seorang pakcik tegur sy jgn merayap waktu maghrib jadi sy angguk je lah.. time dah berhenti cari tu.. tiba2 sy bukak kotak bentuk love n dlm tu ade sebentuk cincin.. sy tak pasti drpd mn.. sy pn tak ingat sy mimpi tu mse bile.. mungkin sebelum sahur tadi..

    BalasPadam
  40. Hari ni sy mimpi lagi.. tapi mimpi sy ni agak pelik jugak.. cerite awalnya dlm mimpi tu.. sy tengah layan kucing sy dekat suatu tempat.. kawan sy pun ade.. tibe2 kwn sy berubah bile nmpk someone ni (perempuan) sy fikir lh mungkin die x suke.. lepastu dtg lagi sorang (lelaki) dekat dengan kitorang.. sy jd terkedu bile tengok die sbb sblm ni adelah jugak sy asyik terfikirkan die.. lagi2 bile sy dpt tahu die suke sy dalam diam.. bile sy terkedu skjp tu sy tak perasan yg kucing sy terlepas.. sy mule panik lepastu cari kucing sy.. time sy tengah cari kucing tu sy lupe terus pasal die.. sampai lah waktu maghrib ade seorang pakcik tegur sy jgn merayap waktu maghrib jadi sy angguk je lah.. time dah berhenti cari tu.. tiba2 sy bukak kotak bentuk love n dlm tu ade sebentuk cincin.. sy tak pasti drpd mn.. sy pn tak ingat sy mimpi tu mse bile.. mungkin sebelum sahur tadi..

    BalasPadam
  41. Sejak akhir2 ni sy selalu mimpi bekas kekasih sy, mimpi tu plak dia datang rumah then bagitau dekat ayah sy yg dia nk meminang sy, then mimpi jumpa di dlm 1 majlis keramaian, mimpi yg bekas kekasih mahu kami kembali bersama, then mimpi mak suruh kawin dgn dia...
    Sekadar perkongsian drpd mimpi yg sy alami dan sekiranya saudara/i tahu apa maksud disebalik mimpi2 yg sy maksudkan tu dipersilakan komen..heee...

    BalasPadam
  42. Sy bermimpi tentang tiara jodoh dengan kekaseh sy.ape ertimimpi sy ITU?

    BalasPadam
  43. Saya keraplh jugak mimpi rakan sebilik saya ni (perempuan orgnya).rsa lbih 3 kali kut saya mmpi dia.saya kenal dia pon x lama sbb kami pon baru je brjumpa dlm sem ni jugk.kami kenal smsa nk daftr asrma n msa dftr tu warden tetapkn kami brdua jd rkan sbilik. Pastu x lma tu,sya brmmpi tntg dia.sya xigt jln crita mmpi2 yg lama tu,but baru2 ni iaitu ptg td la sya brmimpi lg tntg roommate saya tu.mimpi tu lbih kurg sama ngan stuasi pg td iaitu kami brdua ad klas pg tu tp msa tu sya yg kuar dlu gi klas sbb ad jumpa PA dan dia plak lmbt skit.xigt plak klas dia kul bape.pastu dlm mimpi saya ni plak, dia yg kuar dlu saya blom.pastu masa saya tgah brsiap2 nk pkai tudng,dia panggil sya.katanya nk pi klas sama2 (walupon kami dlm jbtan yg berbeza).so sya pon cpat2la brsiap n kbtulan sya bwklh payung sbb tgok cuaca cam nk hujan n otw nk ke klas,gerimis mula trun.sya baru je nk bukak pyung tu,tibe2 trasa kpla sya sentuh something,so sya tgokla ats.rupe2nya payung,sya pndangla roomate saya tu,rupenya dia yg bukak pyung dlu.dlm hati sya,'bila msa plak akak ni bwk pyung td xnmpk pon'smbil mmndang muka dia.pastu dia tiba2 plak pndang muka saya smbil trsenyum..
    So mimpi sya tu smpi disitu je sbb lpas babak tu sya trjaga dr tido..so smpi ke mlm sya trfikir psal mimpi td.ap mksd mimpi tu?knapa dia kerap msuk mimpi saya?btw saya suke mimpi tu sbb situasinya sweet sgt mcm org couple tp kami ni pompuan dan umur pon brbeza.sya junior dia snior.

    BalasPadam
  44. semalam aku mimpi seorang wanita

    aku melihat seorang wanita di dalam sebuah dewan besar selepas masa itu kenduri makan mak aku .aku tergerak hati nak pergi ke belakang dewan .sy ter lampak seorang perempuan yang jelita
    dan sy terus termenung dekat perempuan itu. sy terkujut sebab mak sy kejutkan sy . selepas sy bagun sy terindu seseorang yang sy mimpi tadi tetapi sy cuba ingat balik wajah dia tetapi kabur . sy rasa itu cuma mainan kepala itak sy atau itu memeng betul

    BalasPadam
  45. Sy pernah mimpi tentang melihat perang...tapi mimpi itu merujuk kepada perkejaan..dah LA cita² sy askar..tapi mimpi tu bermaksud sy susah mendapat pekerjaan walau pun sy sudah sedaya upaya

    BalasPadam
  46. Adakah anda sangat tertanya-tanya, "Bagaimana untuk mendapatkan kembali suami saya?" selepas banyak masa berlalu tanpa suami anda kembali kepada anda? Sekarang anda terjebak dalam keadaan yang sangat terdesak, kerana minda anda terasa lelah, sementara tubuh anda sanggup pergi sejauh mana untuk mendapatkan kembali suami anda mengapa tidak menghubungi ejaan Dr.Yakaya yang e-melnya: Yakayatemple@gmail.com atau tambah dia di WhatsApp +2347050270227 dan dapatkan suami anda kembali dalam masa 24 jam

    BalasPadam
  47. DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

    BalasPadam
  48. Says mimpi someone in to just minat je n dia berbeza agama dlm mimpi tu saya luahkan perasaan dekt dia then dia mcm Marah tapi lepastu last kali dia terima juga and dia pun actly suka delay says tapi yg peliknya mimpi no saya dh mimpi tiga tahun berturut² org yg samasama ,baju sama, tempt yg sama and cakap benda yg sama juga situasi tu sama ja cuma mimpi tu datang 3 tahun berturut² apakah masuk dia hrmmm ..

    BalasPadam
  49. Sy juga prnah mimpikan seseorang . Dan itu ialah ex sy sndiri.. Tapii ex tu pun prnahh mimpikan sy jugaa.. Mcm mna ehh??

    BalasPadam
  50. Klaw kite mimpi ade org nk pisahkn kite dgn pasangan kite ape mksud ????

    BalasPadam
  51. Assalamualaikum saya pernah jga termimpi seorang perempuan yang saya sukai tapi dia tidak menyukai saya dan tidak suka langsung kepada saya kerana saya mempunyai masalah peribadi atau pun kerana dia tidak menyukai saya apa boleh buat terima sahaja suratan takdir..tapi sekarang saya dapat merasakan dia menyukai saya tapi saya tak tahu kenapa...(hanafi,22,perak)hanya kerana dia hendak menjaga perasaan saya sebagai seorang yang dia cintai dalam diam dan jga mungkin kerana saya ini seorang yg baik

    BalasPadam
  52. Nama gadis itu adalah lily shafirah...saya menyintainya dalam diam semasa umur saya 13 tahun dan selepas tahun 2010 saya tidak lagi menyukainya sampai ke tahun 2017...semasa saya mimpi nampak perempuan yg saya sukai tu saya dapat merasakan yg dia itu adalah cinta saya yg terbaik di masa akan datang tahun 2020


    BalasPadam
  53. Saya ada berdoa siapa kah jodoh saya
    Dalam sya tido sebelum subuh keluar org yang selama ni sya tgu
    Keluar dalam mimpi sya

    BalasPadam
  54. Apa tanda nye kite mimpi orang yang kita sayang dalam mimpi ade sorang gadis

    BalasPadam
  55. Aku baru kenal dgn seorang perempuan ni..just kenal dlm fon je(tak pernah jumpa)..kitaorng kenal nk dekat setahun..just hubungan kawan sahaja..n semalam dia ni chat aku.dia kata "dia mimpi aku" sedangkan tk pernah jumpa..cuma media social kan byk..soo tu laa

    BalasPadam
  56. orang bujang camni lah27 Ogos 2019 pada 8:37 PTG

    hermm dlm 3hari lepas smpai ke harini ! aku asyik mimpi dh berkahwin,dh ada isteri ,tapi rupa dia aq xdpt nak lihat mimpi berbeza tapi dlm mimpi tu aq dh beristeri huuuuhhh.....! jem²

    BalasPadam
  57. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  58. Hai.. Salam.. sy cuba cari maksud tapi x jumpa yg bersesuaian.. malam td sy mimpi bercerai dengan suami dan saya berkahwin dgn bos satu opiz sy yg ada seorang anak perempuan kalau realiti dia ada anak 3, hubungan sy n bos baik dan tidak ada perasaan selain rakan sekerja.. tapi sy x paham kenapa sy mimpi mcm ni... Dalam mimpi tu juga sy jaga anak perempuan dia dgn baik dan saya menyaksikan bekas suami saya mencari kerja baru dan ada teman baru... Saya sedih sgt.. sbb saya tahu saya syg sgt suami sy pertama..

    BalasPadam
  59. Aku pulak mimpi dengan org yang aku suka.. sblm subuh , bangun² tu dah msuk subuh.. Aku mmg suka sngt org tu...

    BalasPadam
  60. Saya selalu mimpi agong dan family nya. Saya pun tertanya ii kenapa Saya selalu mimpi agong dan family agong. Hati Saya selalu sebut nama orang tu. Tapi Saya take tahu kenapa. Saya pernah berdoa kpd Allah yg Saya nak Allah beri petunjuk siapa jodoh Saya.

    BalasPadam

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..