Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Khamis, November 15, 2012

Salam Maal Hijriah 1434



Assalamualaikum.. Pejam celik pejam celik kita telah pun melangkah ke angka 1434 tahun Hijriah. Perhitungan mudah untuk kita mengingati tahun perpindahan Nabi Muhammad dari Kota Mekah ke Kota Yatrid atau Madinah.

Seperti juga tahun Masihi kita mesti membina azam untuk menghadapi tahun baru ini dengan macam-macam rancangan. Tapi hakikat sebenarnya kita lebih mengingati Masihi berbanding Hijriah. Kita lebih mengigati Januari berbanding Muharram. Kita lebih mengingati Februari daripada Rabiul Awal. Kita lebih mengigati Valentines (klik sini) daripada Muhammad Ibni Abdullah yang mana kedua-dua nama ini ada kaitan dengan bulan Masihi dan Hijriah.

Yang pasti keseluruhan Ramadhan akan kita ingat. Awal Syawal kita akan ingat. Dan Zulhijjah pula kita akan ingat hanya angkanya dari 10 hingga 13. Ketiga-tiga bulan ini menjadi begitu popular untuk diingat dan dirai.

Semoga ada hijrah ke arah kebaikan untuk kita semua. Salam Maal Hijriah buat semua.. 

RAIHAN - Hijrah
.........................................
Tengok ni;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..