Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Isnin, November 26, 2012

Cerita bola 2012: Reaksi awal setelah tewas 3-0 kepada Singapura

Penyokong hilang sabar tahan bas bawa pemain Harimau Malaya

Penyokong Ultras Malaya menahan bas yang membawa pemain Malaysia di luar Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam tadi. - Utusan/Abdul Nazir Mohamed

KUALA LUMPUR - Kekalahan 0-3 kepada Singapura dalam perlawanan pertama Piala Suzuki AFF 2012 menimbulkan rasa tidak puas hati kepada penyokong Ultras Malaya.

Lebih kurang 100 penyokong sejati skuad kebangsaan itu menunggu di pintu keluar pasukan di Stadium Nasional Bukit Jalil menuntut jurulatih, Datuk K. Rajagobal memberi penjelasan kekalahan tersebut.

Wakil Ultras Malaya, Redzuan Ahmad mempersoalkan apa yang jurulatih Harimau Malaya itu buat dalam tempoh dua tahun selepas memenangi kali pertama Piala AFF Suzuki 2010.

"Apa yang dibuat selama ini, apa perancangannya selepas dua tahun memenangi piala ini," katanya kepada media dengan rasa tidak puas hati selepas pengendali negara itu berjanji akan memulakan episod baru sebaik sahaja bermula AFF 2012.

Jelasnya, skuad kebangsaan diperkotak-katikkan di gelanggang sendiri dan maruah tercalar apabila mereka tunduk kepada pasukan jiran yang selama ini sering kali bertemu dalam perlawanan persahabatan.

Kumpulan Ultras Malaya itu sanggup menunggu kira-kira sejam di pintu yang sering kali menjadi laluan utama kepada skuad kebangsaan untuk menaiki bas pulang ke hotel.

Bagaimanapun, pengendali skuad kebangsaan itu tidak muncul dan dikhabarkan keluar di pintu lain manakala pemain pula keluar berasingan di pintu laluan bas tersebut tanpa sebarang kekecohan. Dari www.utusan.com.my
...................................Klik sini untuk lihat YouTube protes Rajagobal 

...................................
Hahaha.. walaupun kawe tak berapa berkenan dengan penulisan di bawah ni, tapi kawe nak kongsi juga. Reaksi yang penuh emosi..


10 Dalil Safiq Rahim Patut Dibuang Dari Skuad Harimau Malaya

KECOH!
Menganalisis gaya permainan dan pemain memang dah jadi keutamaan semua orang termasuk penyokong tegar. Sudah sampai masa kita lebih berterus-terang dari simpan dalam hati lepas tu merana tengok pasukan bola kena kitai macam itu saja. 
Kehadapan Safiq Rahim. Main macam setan malam tadi kau tahu? Ini dalil yang kau boleh fikir dalam-dalam kau patut sedar siapa diri kau!
1. Hantaran bola kau baik pendek atau panjang sangat meliar.

Kau sedar tak? Kau jenis tak tengok orang bila passing atau sebenarnya kau memang tak pakai otak bila passing bola? Pemain tengah yang selalu gagal hantar tepat kepada team-mate sememangnya pemain tengah yang GAGAL. Engkaulah orangnya. 
2. Tahan bola kau serupa tahanan perang.

Banyak kali dah kami perati kau menahan bola tak lekat kat kaki. Tahan bola, bola pantul ke depan sampai bola tu dapat ke player lawan. Ada tu pun sama tahan bola merapu padahal takde pemain lawan pressure kau. Macam itu kualiti pemain kebangsaan?
3. Kau takde skill menggelecek

Kalau nak gelecek biar ada konfiden lah brader. Apa kebenda gelecek tapi macam nak rempuh orang? Penyudahnya bola terlepas. Dah tu kau bukan rajin nak kejar balik!
4. Kau takde konfiden nak hold-ball.

Bila menggelecek pun ZERO. Memang jahanam lah kau nak hold-ball. Hold-ball ni bermaksud bola kat kaki kau dan kau bawa bola dengan kaki kau tu ke tempat kosong cari dan buka ruang. Bila ada player lawan datang nak rampas bola. Kau patutnya boleh bawa bola tu ke tempat lain atau pass ke team-mate. Tapi kau TAKDE skill tu. Yang kau tahu bila dapat bola. Terus one-two step hantar. Atau bila dah menggelabah kena pressure, kau lambat nak passing bola kepada team-mate. Penyudahnya kelam kabut. Itu bukan ciri pemain tengah sebenar tahu? 
5. Free kick sahaja tak berguna jugak.

Kau fikir kalau accurate free-kick kau power maka kau layak jadi pemain kebangsaan. Nan hado! Kalau setakat nak harap satu skill je power, apa kau fikir ni American Football? Pemain cuma ada satu skill saja? Ini bola sepak, bangang! Pemain tengah sepatutnya ada lebih dari 2-3 skill. Free-kick kau semalam pun entah apa-apa.
6. Kau suka sangat nak ambil bola dari bawah pump ke atas.

Benda tu patutnya tugas Amar Rohidan. Bukan tugas kau. Kau kapten kau patut gesa dia. Bukan kau yang ambil tugas dia sampai tugas kau yang sepatutnya kau tinggalkan. Tak kisahlah kau rajin nak keluarkan bola dari kawasan sendiri ke kawasan lawan. Tapi cara kau nak hantar bola tu pun dah gagal. Kau hantar jauh ke flanker dan striker tapi hantaran kau mengkhinzir buta tak guna jugak. Atau kau dribble nak bawa bola ke kawasan lawan tapi asyik tak lepas. Menyusahkan kau tahu tak? Penyudahnya Amar Rohidan jadi tunggul kayu. Malaysia kena counter-attack. 
7. Kau memang degil

Kami rasa dah berbuih orang cakap permainan kau dan prestasi kau semakin teruk. Tapi kau taknak dengar. Kau tak ambil iktibar dan takde inisiatif untuk tingkatkan kualiti permainan bola kau. Kau tahu tak beribu-ribu penyokong Selangor panjat kesyukuran bila kau blah dari Selangor dan pergi ke Johor? Ramai dah orang cakap kau main tak bagus tapi kau buat-buat bagus. KAmi pun tak tahu lah apa yang TMJ pandang ke gaya permainan kau. Malanglah Johor ada player macam kau season depan. Malang.
8. Kau tak layak pegang Ketua Pasukan Harimau Malaya

Kalau dah main teruk. Kau fikir anak buah kau nak respek kau sebagai ketua pasukan? Pergi mati.
9. Kau STAR kau fikir kau HEBAT?

Kau ingat Johor belanja besar nak dapatkan kau maka posisi kau kat skuad kebangsaan selamat? Kalau macam itu metaliti kau. Tak hairan kau main teruk.
10. Mentaliti kau dalam game-play kelas ketiga.

Semua benda salah yang kau buat dalam permainan dan perlawanan sudah mencerminkan mentaliti dan kadar berfikir kau tahap mana. Kelam kabut satu hal. Berebut bola takde teknik satu hal. Semua itu cukup jelas kau tak layak jadi pemain tengah kebangsaan dengan mentaliti macam takde effort nak ubah gaya permainan ke tahap lebih baik. SPM kau dapat berapa hah? 
Apa yang Rajagobal pandang ke kau kami pun tak tahu. Mungkin sebab nama kau dah STAR, dia tak berani buang kau padahal prestasi semasa kau macam jahanam tak konsisten dan menurun. Jangan sampai seluruh penyokong chanting nama kau yang bukan-bukan sampai satu stadium dengar kau main macam tahi. Main betul-betul lah setan!

..................dari www.sokerleaks.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..