Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Selamat datang ke laman blog kawe (saya). Apa yang terkandung dalam blog ini tiada kaitan dengan sesiapa mahupun mana-mana pihak. Ia hanya pandangan peribadi. Laman ini juga menggunakan / dilampirkan keratan, rencana, dan sumber daripada akhbar-akhbar tempatan. Terima kasih kerani sudi bertandang ke laman MyView @ ramboview.blogspot.com

Jumaat, Disember 06, 2013

Suatu cerita kecil tentang parking MPKB-BRI

... Beberapa hari yang lalu kawe ada urusan bank di Kota Bharu. Dengan kereta Proton Iswara buatan Malaysia tercinta kawe sampai ke tempat dituju. Bila tengok ruang parkir Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) kawe terus masuk. Betul-betul depan tangga Kamdar. Lalu beberapa keping syiling dimasukan dalam tabung parking. Angka di tabung menunjukkan "1:00". Ini bermakna kawe ada sejam untuk "menyewa" parking tersebut.

Berada di dalam Maybank berdekatan lebih lama daripada waktu yang disangkakan. Dipendekkan cerita selesai sahaja urusan bank kawe terus keluar dan lihat satu kertas saman MPKB-BRI di cermin kereta. ""meletak kenderaan dengan tidak membayar caj yang ditetapan".

Sebenarnya bukan meletak kenderaan tanpa membayar caj tapi melebihi masa. Tanpa berlengah kawe terus ke pejabat MPKB untuk langsaikan saman. Bila kertas saman dihulur bayarannya seperti yang tertera iaitu RM10.00. Ooo bukankah sebelum ini ada potongan ..? Bila ditanya ada diskaun ke tidak, staf kata takde. Malas banyak cakap, kawe terus hulur RM10 dan terus keluar.

Resit bayaran (Cerita dalam FB)

Sebab apa kawe kata ada diskaun? Sebabnya sebelum ini dua kali kawe kena. 23 September 2013 lalu ceritanya sama saja, iaitu terlebih masa. Sebaik saja selesai urusan, aku terus turun. Dan terlekatlah di cermin depan kereta surat saman MPKB. Kesalahan "meletak kenderaan dengan tidak membayar caj yang ditetapan". Okey.. Masa 30 minit telah berlalu, dan itu rezeki MPKB. Kemudian aku teruskan urusan, menuju ke Muda Osman. Parking kereta sekali lagi dalam petak MPKB. Kali ini angka 0:19 tertera di tabung syiling. Kali ini aku tak tambah syiling sebaliknya aku letak balik kertas saman tu di cermin kononnya "kereta ini telah disaman". Tak sampai 5 minit urusan selesai. Tiada tambahan masa. Tiada tambahan syiling. Yg penting tiada tambahan saman.

Terus menuju ke MPKB untuk bayar saman. Dapatlah diskaun RM5.00. Sekiranya bayar pada hari yg sama ada diskaun. Selepas sehari caj adalah RM10.00. Sekiranya melebihi 7 hari, katanya mencecah RM100.00. Ooooo..

*kerani MPKB kata bukan rezeki (aku). Lalu aku menjawap itu rezeki MPKB. Senyum. Ikhlas. 

Resit bayaran (dengan diskaun) (Cerita dalam FB)
Nampaknya pihak MPKB di bawah kerajaan negeri Kelantan juga melakukan sesuatu yang kerajaan pusat buat iaitu menaikan harga perkhidmatan. Ini realiti sekarang.

Dalam perkebangan lain ada tabung syiling MPKB yang rosak dan memberi kesan yang negatif kepada sebilangan pengguna / rakyat. 

Rosak (Cerita dalam FB)
1) Bertarikh 23 November. Lokasi sebelah Kamdar Kota Bharu (Dekat lampu isyarat, berhadapan -seberang jalan- Bank Islam). Kawe masukan beberapa keping syiling tapi tapi angkanya tetap menunjukan "0". Jadi kawe letak sekeping kertas dengan menulis "Rosak", beserta dengan tarikh dan nombor pendaftaran kereta. Takut disaman. Alhamdulillah selamat. *kedua-dua tabungnya rosak.

2) Tarikh 25 Novermber. Lokasi sebelah Kamdar Kota Bharu. Kali ini dekat dengan bengkel kereta sebelum simpang empat lampu isyarat. Kawe masukan beberapa keping syiling tapi tapi angkanya tetap menunjukan "0". Jadi kawe letak sekeping kertas dengan menulis "Rosak", beserta dengan tarikh dan nombor pendaftaran kereta. Takut disaman. Alhamdulillah selamat. *kedua-dua tabungnya rosak.

1 & 2 ceritanya sama. Tabung rosak. Harap sangat Majlis Perbandaran Kota Bharumengambil tindakan segera. Jangan nanti tahu nak saman je!


...............................................................................................

Tamat sebuah cerita. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang rasional yang akan mengatasi emosional..